Räddningstjänsten Skåne Nordväst pratar krisberedskap med SFI-elever

Att komma till ett helt nytt land är för det flesta krävande. En ska lära sig ett nytt språk, en ny kultur och hur ett nytt samhälle fungerar. Räddningstjänsten Skåne Nordväst vill göra det lättare för nyanlända att bli en del av Sverige. Därför möter förbundet nyanlända på SFI-utbildningar. Under Krisberedskapsveckan den 8-13 maj kommer ämnet krisberedskap med mera att beröras.

Dennis Borg är brandinspektör vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst och har många års erfarenhet av att utbilda olika målgrupper inom brandskydd. Under Krisberedskapsveckan ska han träffa SFI-klasser och prata om brandskydd och hur svensk räddningstjänst fungerar, men han kommer även att komma in på ämnet krisberedskap i hemmet. Vad bör man ha hemma för att klara en större samhällskris? Vad kan man förvänta sig av räddningstjänsten och andra myndigheter?

Spännande utmaning

- Det kommer helt klart att bli en spännande utmaning. Vi inom räddningstjänsten har väldigt lång erfarenhet av utbildning inom brandskydd och vi vet vad som funkar där. Just krisberedskap utifrån dessa vinklar brukar vi däremot inte specifikt prata om på våra utbildningar. Målgruppen är dessutom speciell på det sättet att en del människor bär med sig erfarenheter av krig och katastrofer, något som vi alltid måste ta hänsyn och tänka på, men särskilt i detta fall. Det gäller att inte piska upp oro i onödan, förklarar Dennis Borg, som menar att rörlig bild kan vara ett sätt att nå fram.

- MSB har tagit fram ett antal ganska enkla filmer som är ganska pedagogiska och lätta att ta till sig. De tar upp vad man kan göra för att förbereda sig i hemmet för till exempel ett långvarigt strömavbrott, säger han.

Medarbetare sprider budskapet bäst

Som ett komplement till detta kommer Räddningstjänsten Skåne Nordväst att ta fram lite enklare filmer som kommer att spridas på sociala medier under krisberedskapsveckan.

- Vi tror på att våra medarbetare är våra bästa budskapsspridare, oavsett om ämnet gäller brandskydd eller krisberedskap. Svensk räddningstjänst åtnjuter ett förtroende i Sverige som är helt unikt, och det ska vi bli ännu bättre på att dra nytta av i vår kommunikation, säger Magnus Mosén, Kommunikationsstrateg vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst.

Om Krisberedskapsveckan

Krisberedskapsveckan är en kampanj skapad av de två huvudaktörerna: MSB och Sveriges kommuner. Syftet är att skapa medvetenhet kring vad man som enskild medborgare kan göra själv under en större kris eller samhällsstörning, och vad man själv kan bidra med. Enligt MSB visar studier att de flesta människor är dåligt förberedda på en situation utan exempelvis el, vatten och värme. De allra flesta tror också att sannolikheten att drabbas är ytterst liten.

Under veckan kommer Räddningstjänsten Skåne Nordväst att delta i kampanjen genom att publicera information, checklistor, bilder och rörlig bild på bland annat:

• Mynewsdesk

RSNV kommer att möta allmänheten tillsammans med Ängelholms kommun under företagardagarna i Ängelholm den 13 maj.