"Vi har en nollvision vad gäller dödsbränder"

Bränderna i flerbostadsmiljö i Räddningstjänstens Skåne Nordvästs område ökade med cirka 50 procent under 2017. Det visar förbundets årliga uppföljning. Mer måste göras för att förebygga bränder, konstaterar Christer Ängehov, förbundsdirektör.

Årssammanställningen, som bygger på räddningstjänstens händelserapporter, visar på flera trender. Totalt sett har räddningstjänstens utryckningar totalt sett ökat med cirka 14 procent. Utryckningarna har ökat i samtliga medlemskommuner: Helsingborg, Ängelholm och Örkelljunga.

Mer måste göras

Bränderna i flerbostadshus har totalt sett ökat i förbundets område. Räddningstjänsten larmades ut till 97 bränder i flerbostadshus under 2017. Detta att jämföra med 62 utryckningar under 2016.

Extra allvarligt är att årsuppföljningen konstaterar att fyra personer omkom under 2017 till följd av brand i bostad.

- Siffrorna är inte alls bra. Vi har en nollvision vad gäller dödsbränder, och därmed måste helt enkelt mer göras. Vi vet att många allvarliga bostadsbränder kan förebyggas, eller så kan följdernas av dem minskas genom olika åtgärder, förklarar Christer Ängehov, som nämner individanpassat brandskydd som en viktig åtgärd.

Ett exempel på individanpassat brandskydd är att inventera brandskyddet hemma hos äldre personer för att kunna föreslå olika typer av lösningar för ett brandsäkrare hem. Inte sällan behöver äldre personer över 80 år fler hjälpmedel än endast brandvarnare i hemmet.

- Ett mycket viktigt hjälpmedel är spisvakt. Här finns mycket kvar att göra. Det är ingen nyhet att spisbränder står för majoriteten av bostadsbränderna, inte bara bland äldre. Här är det väldigt viktigt att vi fortsätter att jobba för att spisvakten ska bli ett självklart val hos alla, säger han.

Hembesök ett viktigt redskap

En annan viktig satsning med start 2018 är händelsebaserade hembesök. Dessa drevs som ett lyckat pilotprojekt under 2016, och kommer nu att bli en bestående del av den ordinarie verksamheten. I korthet går dessa ut på att brandmännen en tid efter en brand gör hembesök i det aktuella området för att prata om brandsäkerhet. Det handlar i grund och botten om ett antal mycket enkla budskap: Att man ska ha minst en fungerande brandvarnare, att man aldrig ska gå ut i ett rökfyllt trapphus och att man ska stänga inne branden i sin lägenhet i händelse av brand. Om en brandvarnare saknas monteras en sådan.

- Detta är en metod vi tror väldigt mycket på. Dels handlar det om att vi rent konkret kan förbättra brandsäkerheten hos människor, dels tror vi också att vi genom hembesöken kan bygga relationer till målgrupper vi ibland har svårare att nå, som till exempel nya svenskar, säger Christer Ängehov.