RUAG Space har fått en ny order att bygga hjärnan i varje Galileo-satellit

Strax före nästa uppskjutning den 12 december, har RUAG Space fått en ny order att fortsätta leverera kontroll- och dataenheterna för de kommande 12 satelliterna i Galileo-programmet. RUAG Space har varit en del av Galileo-programmet sedan dag ett.

Den 12 december kommer ytterligare fyra Galileo-satelliter att skjutas upp från Kourou i Franska Guyana, ombord på en Ariane 5-raket. Alla med utrustning ombord från RUAG Space. Leveranserna till de kommande 12 satelliterna kommer att äga rum från november 2018 till oktober 2019. Kunden är OHB System.

”Vi är stolta och glada över att ha varit med i Europas navigeringssystem alltsedan start”, säger Mats Warstedt, VD RUAG Space. "Det är fantastiskt att även vara med och bidra till kommande uppskjutningar, vilka kommer att ge den totala Galileo konstellationen 22 satelliter”.
Ombord-datorn styr och övervakar satellitens nyttolast och många andra delsystem. Den kommer även att övervaka satellitens status, till exempel temperaturen, för att se till att satelliterna är fullt fungerande.

RUAG Space Sverige bidrar även med elektronik till Search and Rescue Transpondern (SAR), vilken kommer att användas vid lokalisering och hjälp av människor i nöd. Ytterligare elektroniska produkter inkluderar mottagarelektroniken och antennerna på satelliten, vilka behövs för att bestämma positionen för en person eller ett föremål på jorden.

Ariane 5-raketen styrs även den av en RUAG-dator. Till den 59 meter långa bärraketen, levererar RUAG Space både antenner och omborddatorn, vilka styr den 750 ton tunga bärraketen genom atmosfären in i rätt bana.

• Vetenskap, teknik

• pressmeddelanden
  • ruag space

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1250 anställda på tretton orter i Schweiz, Sverige, Finland, Tyskland, USA och Österrike. 2016 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 316 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 450 anställda.

Susanne Folkesson

Presskontakt Manager Communications Kommunikation +46 731 42 44 15