RUAG Space hjälper till att kartlägga universums expansion med nytt kontrakt

Euclid utrustas med ett 1,2-metersteleskop som tillsammans med kamerautrustning under sex år ska studera upp till två miljarder galaxer. Teleskopet kommer att kunna studera objekt som ligger 10 miljarder ljusår bort och därmed även ge en bild av universums barndom.

Projektet utvecklas av Europeiska rymdstyrelsen (ESA) och planeras att skjutas upp av Arianespace från Guyana Space Center i Franska Guyana 2020 med en rysk Soyuz-raket. Euclid är en del av ESA:s vetenskapliga program Cosmic Vision 2015-2025.

RUAG Space Linköpings del i Euclid är att anpassa en befintlig adapter som ska sitta mellan Soyuz-raketen och Euclid-satelliten. Adaptern ombesörjer även separation av satelliten från rak-eten i rymden. I kontraktet ingår vidare assistans i samband med att raketens flygvärdighet gran-skas samt ansvarar för monteringen av satelliten på raketen i samband med uppskjutningen. För att eliminera risk tidigt i projektet genomförs även en provmontering av adapter och satellit hos satellitbyggaren redan 2017 vilket innebär att tillverkning omgående behöver startas.

– Separationen av satelliten från raketen är ett av de mest kritiska momenten i denna mission varför det är extra roligt att just vi fått detta förtroende. En vetenskaplig satellit är oftast mer värdefull och på många sätt mer unik jämfört med de traditionella kommunikationssatelliterna som utgör merparten av våra uppskjutningar, säger Jörgen Remmelg, chef på RUAG Space i Linköping.

• Vetenskap, teknik

• pressmeddelanden
  • ruag space

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1200 anställda på tio orter i Schweiz, Sverige, Finland, USA och Österrike. 2015 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 325 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 415 anställda.

Susanne Folkesson

Presskontakt Manager Communications Kommunikation +46 731 42 44 15