Svenska antenner till NASA:s prestigeprojekt

RUAG Space har i dagarna levererat ett antennsystem till ett av världens just nu största rymdprojekt - det internationella rymdteleskopet ”James Webb Space Telescope” (JWST). Det är den vetenskapliga efterträdaren till Hubbleteleskopet.

Huvudinstrumentet på JWST är ett teleskop för infrarött ljus med en huvudreflektor 6,5 meters diameter för att fånga de mycket svaga signaler från de tidigaste stjärnorna och galaxerna efter Big Bang. Projektet har en budget på 68 miljarder kronor.

RUAG Space har utvecklat och tillverkat det antennsystem som sänder insamlad data från teleskopet till jorden. Systemet består av två antenner varav den ena är tillverkad i kolfiberkomposit som ger låg vikt och hög precision vid extrema temperaturer. Den andra är i aluminium och bygger på unik kompetens inom antenndesign för satelliter med speciella krav på kommunikationen till jorden.

”Vi är väldigt glada över att ha fått förtroendet att tillverka de här oerhört kvalificerade antennerna för ett så viktigt och fascinerande projekt som James Webb-teleskopet. Vi är även stolta över att vara en av få utländska leverantörer till detta NASA-program, ett kontrakt vi vann i konkurrens med amerikanska företag” säger Folke Brundin, marknadschef på RUAG Space.