Nyhet -

Rule hjälper till att göra digital information mer lättillgängligt för funktionsnedsatta

Idag skickas och publiceras det stora mängder av information via många olika kanaler (e-post, SMS, sociala medier, webb, m.m.) utan att ta hänsyn till funktionsnedsättningar. Nu ska Rule Communication hjälpa till med att göra digital information mer tillgänglig även för personer med kognitiva nedsättningar såsom asperger, autism och synnedsättning.

Plattformen Rule ska bygga kommer leda till att kommunikation skapas med ett helhetstänk på alla individer vilket ger bättre möjligheter för tydlighet och anpassning för alla. Personer med funktionsnedsättningar kommer kunna ta emot digital information baserat på deras egna preferenser och plattformen ska ta hänsyn till individuella behov. Syftet är också att öka producenters medvetenhet om nedsättningar så att de kan förbereda och anpassa sitt kommunikationsarbete. Genom att ge producenter ett effektivt verktyg kan de lättare tillgängliggöra sin information.

Genom plattformen kommer producenter av information att få goda incitament till att bredda sitt kommunikationsarbete så att informationen utformas för alla målgrupper. I praktiken innebär detta att information som skapas genom denna plattform kan tillgodose individuella behov såsom läsbarhet/hörbarhet och förståelse för information. Genom att anpassa innehåll till olika målgrupper, kanaler och modaliteter (ljud, text, visuellt) kan information skapas för alla. Rule är idag det enda företaget på marknaden som har för avsikt att tillgodose behov för personer med funktionsnedsättning avseende digital kommunikation via nyhetsbrev.

Projektet löper över 18 månader och kommer att resultera i ett användargränssnitt för Android OS som går att anpassa efter individuella preferenser. Just nu arbetar bland annat KTH-studenten Simon Österman med projektet som sitt examensjobb. Läs mer om Simons tankar kring projektet i vår blogg

• Ingenjörskonst

• digital kommunikation