Ny svensk löpstil sprider sig i idrottssverige!

Efter Tommy Olaussons uppmärksammade debut i veteran SM för några veckor sedan där han sensationellt gick i mål på en tredjeplats har hans Runfeeling blivit mer och mer uppmärksammat av svensk elitidrott.

Man frågar sig nu om det före detta fotbollsproffset hittat en ny stil som kommer revolutionera inte minst svensk elitidrott men även världselitens sätt att röra sig på.

Under året har Tommy Olaussons Runfeeling visat på näst intill magiska resultat när man jobbat med allt från barn och motionärer till amputerade och pensionärer som velat bli av med skador men även fotbollsproffs som behövt utvecklas och bli skadefria. Efter ett event tillsammans med Charlotte Kallas fystränare Stefan Thomson i våras föddes tankarna om ett deltagande i 100-metersloppet i veteran SM då Stefan såg potentialen för sina klienter i Tommys sätt att röra sig på. Deltagandet gjordes som ett experiment inför nästa års veteran SM men efter den överraskande tredjeplatsen helt utan varken träning, erfarenhet eller framförallt skor blickar man nu framåt till veteran VM i Australien 2016 istället. En av dem som uppmärksammade Tommy på plats var den före detta häcklöparen och OS-deltagaren Robert Kronberg som tror att Tommy bara genom att träna lite startteknik kan slipa till sin redan överraskande bra tid på 12,17 med hela en sekund och då kan Sverige verkligen se fram emot nya framgångar i VM nästa år!

Med på veteran SM var även kollegan och delägaren Petter Honk som filmade och intervjuade Tommy både före och efter loppet med tankar på att göra en dokumentärfilm om Tommys resa.

Det är nu mycket som händer och mycket fokus ligger på att växa i takt med utvecklingen av företaget. Man har redan börjat utbildningen av andra coacher och terapeuter i Runfeeling Academy för att kunna inspirera fler människor till att det är normalt att må bra och fler står på kö för den unika utbildningen.
Nu väntar en spännande höst och ett fullspäckat 2016 för det laddade gänget i Runfeeling!

Om Tommy Olausson
Tommy började utforska den nedbrytande rörelsen och utveckla Runfeeling för fyra år sedan då han efter att ha gett tipset om att gå tystare till en av sina klienter faktiskt gjorde honom helt smärtfri. Det rörelsemönster som han såg hos elitidrottare började han nu se hos gemene man. De gick och sprang på ett sätt som var direkt nedbrytande. Helt i onödan. Tommy började kartlägga de gemensamma nämnarna och testade teorierna på sig själv vilket fick smärtfrihet som följd även hos honom.
Kontentan var att samtliga smärtor han sedan stötte på så som plantar fascit, löparknä, hälsporre, inflammerad hälsena, hopparknä osv kunde härledas till ett onormalt rörelsemönster.

Tommy är numera utbildad postural terapeut, osteopat D.O, inaugural three principle transformator, personlig tränare, kostrådgivare och certifierad massageterapeut. Med ett helhetstänk ser han till hela människan innefattande relationen med marken vi går på, kroppens relation till gravitationen och vår medvetna förmåga att tänka. Han anlitas flitigt som internationell föreläsare både om vår förmåga att röra oss men även om hur vi kan slappna av både mentalt och fysiskt.