Förverkliga en produkt – Från ax till limpa

Det finns fullt med idéer i världen om hur samhället och vardagen kan förbättras för människor med fysiska produkter. Idéer som väntar på att förverkligas och bli kommersiella succéer. Jag har under våren skrivit om processen från ax till limpa och nu har jag sammanfattat detta.

Ett centralt begrepp i dessa sammanhang är kommersiellt gångbar. Med detta menas att det produkten ska vara lönsam i en verksamhet. Produkter ska serietillverkas inom en kostnadskalkyl som ger produktägare och flera led där till en vinstmarginal för att driva verksamhet sina verksamheter.

För att förverkliga en produkt är helhetsperspektivet en nödvändighet. I mina uppdrag tar jag in alla tänkbara nyckelpersoner som slutanvändare, entusiaster, leverantörer och tillverkare tidigt i designprocessen.

En stor del av det kreativa arbetet handlar om att lyssna på andra människor, avgörande är hur man ställer frågorna och hur man lyssnar. Som designer måste jag hantera både teknik, konst och kommersiellt tänkande.

Steg 1: Studier och research

Att utveckla en produkt handlar om att hitta identitet före formspråk, förutsättningar före funktion och kännedom om marknad innan produktion. Varje produktidé som ska förverkligas genomgår en fas med studier och research.

Det kreativa arbetet handlar om att lyssna och hantera information. Besluten i designprocessen kan inte tas utifrån egna antaganden utan måste underbyggas av resonemang från lämpliga referenser. Det finns en enorm styrka i att låta andra vara med att utforma din produkt genom att ge input, feedback och inspiration – Detta är innovationskraft.

Steg 2: Konceptutveckling

Innan vi börjar fundera på hur saker och ting ska se ut och fungera behöver vi en grundplattform där designarbetet kan utgå från (moodboard, specifikationer, kravspec, texter och beskrivningar m.m.).

I ett projekt med olika inblandade parter (leverantörer, tillverkare, kunder, designers, referensgrupp m.m.) är det viktigt att alla delar samma bild om vad det är som ska utvecklas och förverkligas.

Steg 3: Resultatutveckling

Resultatutvecklingen innebär att verifiera konceptet och det är nu viktigt att låta montörer, tillverkare och leverantörer aktivt att delta i konstruktionsarbetet. I ett sådant här arbete uppstår en hel del olika åsikter och förslag och det är återigen min huvuduppgift att vara den som lyssnar, kartlägger, koordinerar och beslutar.

Att ta fram prototyper är inte bara viktigt för din egen skull för att verifiera funktioner, känsla och utseende. Det är en möjlighet för tillverkare och leverantörer att få full förståelse för produkten och därefter möjlighet att förbättra sina egna processer.

Steg 4: Industrialisering

Industrialisering handlar om att omsätta sitt koncept från digitala underlag till en serieproduktion som ligger till grund för en kommersiell beställningsprocess. När en produkt ska produktionssättas krävs ritningsunderlag med fullständiga måttsättningar, specifikationer om material och finish, benämningar och artikelstruktur m.m.

• från ax till limpa

Runius Design är ett design- och innovationsföretag som hjälper sina kunder att utveckla produkter – Från idé till kommersiell produkt. Gå till vår hemsida för att se vår portfolio och referenser.

FRÅN IDÉ TILL FÄRDIG PRODUKT

Läs mer om processen att realisera en produkt i artikelserien Från Ax till Limpa skriven av Runius Designs VD Christian Runius.