Innovativa lösningar för högriskmiljöer

Idag ställs inte bara krav på funktionalitet och hållbarhet utan även på smidig installation och hantering. Det förekommer idag så kallade högriskmiljöer där t.ex. hårt slitage och risk för vandalism ställer helt andra krav på en produkt än vad en normal publik miljö innebär.

Runius Design har realiserat en serie högriskmoduler åt företaget Heno som enkelt monteras över och ersätter den gamla installationen. Detta innebär en stor byggnadsbesparing för entreprenören. Installationer för WC och tvättställ sitter idag inuti väggen vilket är förenat med dyra åtgärder vid renovering och installation av ett nytt system.

Högriskmodulerna har beröringsfria spolsystem, är robusta i sin konstruktion och anpassningsbara till det befintliga utförandet av väggen. Genom detta tillgodoser dem de höga krav på driftsäkerhet, service och hållbarhet som marknaden kräver.

"Att designa i plåt är utmanande, det är så otroligt många aspekter som ska tas hänsyn till i allt från tillverkning, logistik, montering, installation, service och inte minst användning." förklarar produktdesigner Christian Runius.

Högriskmodulerna har en robust konstruktion med slittålig pulverlackerad stålplåt. WC-stolar och tvättställ är okrossbara tack vare att de är tillverkade i komposit. De kan levereras både med platt och sluttande topp. Den sluttande toppen har tagits fram i suicidpreventivt syfte för särskilda miljöer såsom rättspsyksanstalter.

Med färdiga rörinstallationer inuti modulerna behöver man endast koppla in el och vatten vid installation för att få högriskmodulerna klara att användas. Alla delar sitter lättåtkomligt för service och det finns gott om utrymme för inkommande el- och vattendragningar.

"På ett mer omfattande sätt än vad andra byråer gör, förmedlar Runius Design ett helhetsperspektiv och integrerar alla tänkbara parter tidigt i designprocessen. Det gav oss en säkerhet genom hela processen." berättar Anders Kronwall, vd för Heno.

Heno lanserar sina högriskmoduler under mässan Nordbygg som går av stapeln mellan den 1-4 april. För mer information om högriskmodulerna, kontakta Anders Kronwall 08-15 11 75 eller besök Heno på Nordbygg i monter A06:52.