Runius Design vann utmärkelsen Årets Plastovation

Runius Design fick under onsdageftermiddagen ta emot pris för årets plastovation i tävlingen Årets Plastovation för den nya tejphållaren för paketeringstejp - En omfattande redesign med plast som material, i ett estetiskt och välkonstruerat koncept.

Tejphållaren för paketeringstejp är traditionellt sett en produkt bestående av många komponenter, i flera olika material och kräver många monteringsmoment. Med detta som skaparanda har Runius Design tagit fram ett koncept med färre komponenter, enbart framställda av plast, färre monteringsmoment, lägre tillverkningskostnad, och inte minst en estetiskt tilltalande och samtidigt ergonomisk utformning.

Den nya tejphållaren är konstruerad genom att de olika komponenterna monteras ihop med hjälp av snäppfunktioner. Med en helt automatiserad tillverkning och enkla monteringsmoment blir produktionsprocessen effektiv från råvara till färdig produkt. Tack vare plastens formbarhet är greppet och ergonomin skonsam för användaren och det minskar felbelastning av handled och arm.

Runius Design är förutom vinsten i Årets Plastovation aktuell med en iögonfallande skapelse som visas upp på utställningen ’A day in the world’ på Kulturhuset. Designern Christian Runius har även formgivit en klassisk köksprodukt som förbereder sig för lansering i webbutiken Runius Design Store.

”Att utveckla produkter är en passion. Jag kommer från en familj med anor från vallonska hantverkare och skeppsbyggare och älskar idén om att använda material som förknippas med skeppsbyggeri. Plast är ett fantastiskt material att jobba med för att förena form och funktion. Det har jag utnyttjat till fördel för den nya produkten där vi använder plastens hållfasthet, flexibilitet och formbarhet för att få en användarvänlig och tilltalande produkt” förklarar industridesignern Christian Runius.

Det var tufft motstånd med finalbidrag som Mutewatch och stolen P77 från Johansson design där till slut Runius Design blev den slutliga vinnaren med tejphållaren.

”Det handlar ofta om att försöka välja ett material på ett sådant sätt att det kan ersätta andra material för det bättre, något som de medtävlande också verkligen lyckats med. Som designer avundas man produkter som förenar form med ett materials unika egenskaper”, säger Christian Runius.

Runius Design drivs av Christian Runius som under det senaste året även vunnit utmärkelsen Årets Produkt 2011 för korthållaren Thumb (även den produkten designad i plast) samt blivit nominerad till Årets Unga Entreprenör 2012 region öst av Founders Alliance.