Uppfinnarhjärta del 3 - "En gräsmatta sköter sig inte själv"

I den tredje delen av artikelserien Uppfinnarhjärta följde jag med Anne en dag för att jobba med städning. Städ och rengöring är en grundfunktion för att vår arbetsmiljö och arbetsplats ska vara trivsam. Rena toaletter, dammfria bordsytor och ren mikrovågsugn är sånt vi alla både hurrat och svurit över på våra arbetsplatser.

Uppfinnarhjärta handlar om att ställa sig inför något nytt, nya förfaranden och människor. Under en dag följer jag med en person i ett för mig nytt yrke för att själv uppleva och bilda min uppfattning om vardagen. Namnet Uppfinnarhjärta kommer från den djupt rotade strävan inom mig att vilja förstå hur saker och ting fungerar. Allt är ofta mer komplicerat än vad man först tror. Det kan vara en produkt, ett förfarande, en människa eller en olikhet.

Klockan sju på morgonen parkerade jag vid Tillberga tågdepå utanför Västerås. Här ansvarar Anne från företaget Karolf Städservice över städningen. Tågdepån är en industrilokal där ca. 25 personer jobbar med att underhålla och modifiera tågvagnar. Anne har varit ansvarig för städningen här sedan flera år tillbaka och sköter rengöring av bland annat kontor, toaletter, kök och omklädningsrum.

Jag och Anne utanför Tillberga tågdepå utanför Västerås.

Anne är en serviceinriktad person som en gång i tiden utbildade sig till djurskötare och senare elevassistent som hon sedan jobbade som under några år. För en pigg personlighet som Anne saknades det något och av en slump fick hon upp ögonen för jobbet som fastighetsskötare. Hon kunde jobba mer på egen hand och lösa problem. Erfarenheterna som fastighetsskötare ledde henne in på arbetet som städare på företaget Karolf Städservice. Att jobba med städning innebär ett ständigt underhåll och hon beskriver det med koppling till sina tidigare erfarenheter att ”en gräsmatta sköter sig inte själv”.

Att städa handlar om att organisera sina uppgifter och arbetsdag. I vilken ordning de kommer utföras, hur personernas rörelsemönster på arbetsplatsens ser ut under dagen o.s.v. Som till exempel efter lunch besöker många toaletten vilket gör det lämpligt att vänta med städning av toaletterna tills efter lunch. Under lunchrasten passar man på att göra rent på kontoren och efter lunchrusningen tar man köket.

Det gäller att ha rätt utrustning för rätt uppgift. På flera ställen i företagets lokaler finns städförråd preparerade med förbrukningsmaterial och utrustning avsedda för ett särskilt städområde.

Ett av flera förråd med förbrukningsmateriel och städutrustning.

Arbetet kan vara slitsamt och ställer krav på god hälsa och ergonomiska redskap. Det är ett ständigt böja sig ner efter påsar, trasor och hinkar. Ann berättar hur hon tidigare slitit ut sin arm efter att hon jobbat mycket med svabbpress (en metod där man pressar ur vattnet ur svabben med en spak). Nu utför hon samma arbetsuppgift men med ett automatiserat spraysystem vilket är mycket skonsammare och ett bra exempel på produkter som förenklar vardagen för oss människor.

Anne fukttorkar golven med hjälp av Hygientekniks Activa Controlsystem.

Ett toalettytrymme med handfat och WC-stol som ska rengöras. Soppåsar ska bytas samt att förbrukningsmateriel som papper, tvål och handsprit ska fyllas på. Slutligen torkar vi av golvet.

Ett handfat med förbrukningsvaror och rengöringsytor.

Flera gånger under dagen stöter vi på en vanligt förekommande företeelse bland sakers utformning. När till exempel stora sopsäckar skulle tömmas bad Anne mig låta henne visa hur hon måste göra. Med armarna sträckta rakt upp i luften måste hon ställa sig på tå och sedan vrida hela kroppen för att få ur den fulla sopsäcken ur behållaren. Denna hantering av fullastade sopsäckar kan snabbt leda till skador. För mig däremot var arbetshöjden på behållaren lagom, men jag är 1,93 lång. Det finns såklart flera anledningar till varför behållaren är utformad som den är, men oavsett vad så har någon tappat tanken på brukaren och stirrat sig blind på alla andra aspekter.

Ett exempel på olämplig arbetsposition när Anne måste sträcka sina armar för att få över sopsäcken ur behållaren.

Ett annat intressant exempel var dispensrarna för torkpapper som monterats upp på väggen (se bild nedan). För att underlätta för brukaren, personalen som torkar sig såväl de som dagligen jobbar med att fylla på papper, så är arbetshöjden en viktig faktor för att momentet ska kunna utföras ergonomiskt. I det här fallet har en lång person som jag själv installerat dispensern och i efterhand har den justerats ner för att underlätta användning och påfyllnad för även kortare personer.

Dispensern för torkpapper monterades av en långvuxen person som inte hade i åtanke att de som använder papperet inte alltid når upp.

Ute i industrilokalen knackar det plötsligt på en dörr och Anne avbryter sitt arbete för att öppna och tar emot personen. Någon söker en person och Anne, som har stenkoll på alla som arbetar här, tar hand om personen och hjälper denne att hitta rätt. En inställning att vilja hjälpa till och sprida gott humör borgar för goda relationer vilket hon imponerar med.

Anne känner till det mesta och hjälper besökare att hitta rätt i lokalen.

En av de viktigaste insikterna jag fick var hur viktigt relationer är i alla olika sammanhang. Hur vi genom relationer kan knyta till oss kunskap, få nya perspektiv och utvecklas. Anne skapar goda relationer och etablerar kontakt med personer runt omkring henne som resulterar i feedback och till exempel påminner henne om sånt som hon själv råkat missa eller kan tänkas göra annorlunda nästa gång.

Anne berättar om ett experiment där två städare städade en arbetsplats. De utförde samma städuppdrag men på olika sätt. Person A höll sig för sig själv med lurar i öronen och brydde sig inte om att ta kontakt med de övriga på arbetsplatsen, och arbetet utfördes på bästa sätt. Person B var mycket lyhörd inför de andra människorna på arbetsplatsen och skapade kontakt, men utförde arbetet slarvigare. När personerna på arbetsplatsen tillfrågades vem mellan person A och B som utförde bäst städning tyckte majoriteten av dem person B.

Trots att man som städare, särskilt idag där företagen hyr in städtjänster, kör sitt eget race på arbetsplatsen så slår det aldrig fel hur socialt umgänge, relationer, kan leda till att underlätta sin och sina medarbetares vardag. Anne bevisar hur väl detta stämmer och ter sig i verkligheten genom sitt sätt att sprida gott humör runt omkring sig. Den positiva responsen det ger tror jag vi alla människor mår bra av att få. Oavsett yrke. Att bli sedda, få bra feedback eller helt enkelt en ny chans när vi råkat missa något.

Ingenjör och produktdesigner

• uppfinnarhjärta

Vårt uppdrag är att hjälpa idérika företag eller entreprenörer med att förverkliga och utveckla nya produkter. Vi jobbar med produktutveckling och teknisk design inom främst plastkonstruktion, formgods och tunnplåt.