En grön sista resa med världsunika kistan Saga

Nu lanseras världsunika begravningskistan Saga som bara använder hälften så mycket träråvara. Det innebär att vi kan spara mer än 100 000 träd i Europa varje år.

Efter 20 år av forskning och många års hårt och utmanande arbete har miljöteknikbolaget OrganoClick och Skandinaviens ledande leverantör av begravningsprodukter Fredahl Rydéns gemensamma projekt äntligen nått mål. Resultatet är en kista där bara hälften så mycket träråvara behövs tack vare den unika produktionsprocessen där kistan formgjuts av biokompositen OrganoComp® baserad på svensk skogsråvara.

OrganoComp®är ett patenterat och hundraprocentigt biobaserat material som utgörs av FSC-certifierade träfibrer. Forskningen baseras på biomimetik från Stockholms Universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Genom att använda OrganoComp® kan vikten på en standardkista reduceras från 40 kg till 20 kg och spara upp till 50 procent råvara. Det gör tillverkningen resurssnål. Kistorna formpressas och produceras i ett stycke genom OrganoClicks unika 3D-fibergjutningsteknik i deras nya produktionsanläggning i Täby.

• Genom att imitera naturens egen kemi och kombinera denna med vår unika fibergjutningsprocess har vi skapat starka och hållbara material som kan användas i så krävande produkter som kistor med mycket höga krav på kvalitet och estetik, säger Mårten Hellberg, vd OrganoClick.

Fredahl Rydéns, som länge jobbat miljömedvetet, blickar nu med hjälp av kistan Saga ut mot Europa. Lanseringen innebär att serieproduktion inleds för både den svenska marknaden och därefter ett flertal exportmarknader. Med den nya kistan finns potential att spara mer än 100 000 träd varje år, vilka binder cirka 150 000 ton koldioxid i Europa per år.

• Genom att värna om vår natur visar vi samtidigt att vi bryr oss om varandra och att vi delar jorden, inte bara med de som lever nu, utan även med de som kommer vistas där i generationer framöver, säger Morgan Löfgren, vd Fredahl Rydéns.

Eftersom Sagakistan är baserad på naturliga råvaror kan naturen bryta ned konstruktionen snabbare. All inredning består av naturmaterialet linne och sys med varsam hand i Fredahl Rydéns syeri. Det gör även att Sagakistan släpper ut mindre koldioxidutsläpp och kväveoxid vid kremation.

Högupplösta bilder och filmer http://www.mynewsdesk.com/se/rydens-i-nybro-ab/latest_media

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Morgan Löfgren, VD, Fredahl Rydéns
morgan.lofgren@fredahlrydens.se
+46(0)70 595 58 93

Mårten Hallberg, vd OrganoClick
marten.hellberg@organoclick.com
+46(0)8 684 001 10

• miljövänlig
  • kista
  • världsunik
  • produktnyhet