Som Sveriges största glasmästeri har Ryds Glas glasmästare utspridda i hela Sverige, här på uppdrag i Malmö.

Blogginlägg -

Gymnasievalet 2023: Glasbranschen skriker efter arbetskraft – men vad gör egentligen en glasmästare?

Glasbranschen behöver kompetenssäkra framtiden och den som väljer att läsa bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning glasteknik har stora möjligheter att få arbete direkt efter gymnasiet. Även om jobbmöjligheterna är goda är just glasmästaryrket okänt för många. Det vill vi ändra på!

För många niondeklassare är det bråda dagar just nu. Nästa vecka är det nämligen dags att lämna in ansökan till gymnasievalet. Väljer man bygg- och anläggningsprogrammet är möjligheterna stora att få arbete direkt efter gymnasiet. Väljer man dessutom att bli lärling vid ett glasmästeri under studietiden erbjuds praktisk utbildning samtidigt som eleven får lön.

Men vad gör egentligen en glasmästare? Hos Sveriges största arbetsgivare inom glasbranschen har glasmästaren en väldigt varierande arbetsdag där samarbetet med kollegorna och service och försäljning är en stor del av yrkesrollen. Även om det finns förutfattade meningar om att man måste vara stark för att vara glasmästare så är noggrannhet, kreativitet och stor känsla för service lika viktiga egenskaper. Möt Andreas Malmsjö, Projektledare och tidigare glasmästare, i en glasmästares vardag:

Glasmästaryrket har en lång historia samtidigt som det har framtiden för sina fötter. Uppmärksamma gärna niondeklassare i din närhet om deras möjligheter att få vara med och sätta avtryck i samhället och bygga Sverige!

Bygg och anläggningsprogrammet – en av vägarna till att bli glasmästare.