Gå direkt till innehåll
Kundcase: Gör som HSB - låt våra glasmästare uppdatera fönsterglasen & få bättre inomhusklimat

Nyhet -

Hyresgästerna i HSB:s butikslokaler i Midsommarkransen klagade på ojämn värme i lokalerna. Ryds Glas anlitades för att byta glasen i två av butikerna i kvarteret Tellusborg. Ett uppdrag som genererade ytterligare tre fönsteruppgraderingar i samma kvarter. Även här önskade man jämnare värme i lokalerna och mindre behov av fönsterputsning. Med nya isolerglas med en kombinerad energi- och solskyddsbeläggning sparas både energi och pengar. Dessutom uppgraderades glasen till säkerhetsglas, något som minskar risken för allvarliga skador om glasen skulle spricka.

I äldre fastigheter sitter ofta gamla fönsterkonstruktioner kvar, något som i flera fall leder till ett ojämnt inomhusklimat med höga energiräkningar som följd. I Kvarteret Tellusborg som bland annat huserar verksamhetslokaler tyckte butiksinnehavarna att det var för kallt på vintern och för varmt på sommaren, vilket i sin tur ledde till att fastighetsägaren började fundera på ett eventuellt fönsterbyte.

– När HSB hörde av sig till oss hade de problem med inomhusklimatet för några av kvarterets butiker. För att hitta den bästa möjliga lösningen åkte vi ut till Midsommarkransen för att ta en titt på fönsterna. Butikerna var försedda med äldre glaskonstruktioner och saknade därmed bra isolering, samtidigt som en konstruktion av två separerade enkelglas gjorde att smuts kunde leta sig in mellan glasen. Det innebar att kunden behövde ringa efter glasmästare varje gång fönsterna behövdes putsas på mellansidan, säger Stefan Stridh, ansvarig för Ryds Glas filial i Västberga, Stockholm.

Personsäkra isolerglas med energi- och solskyddsbeläggning
Då kvarteret Tellusborg består av äldre hus där virket fortfarande har bra kvalitet och stor charm, föreslog Ryds Glas nya glas där karmen anpassades efter de nya glasen – utan att ändra på utseendet.

– Vi bestämde oss helt enkelt för att ersätta glasen med isolerglas, samt att förse glasen med en extra energibeläggning. Tack vare isolerglasen håller fönsterna tätt, inte minst från smuts, och med den extra energibeläggningen minskas husets värmeförluster betydande. För att hålla temperaturen nere under soliga sommardagar har fönsterna fått en solskyddbeläggning och eftersom fönsterna sitter på markplan har vi sett till att glasen är personsäkra. Det gör man genom att använda härdat eller laminerat glas, berättar Stefan Stridh.

Som Stefan Stridh nämner har de nya fönsterna försetts med säkerhetsglas, något som är viktigt när oskyddade glasrutor är placerade där många människor rör sig. Tack vare säkerhetsglaset minskas risken för personskador drastisk om olyckan skulle vara framme, och det är samtidigt betydligt färre glas som går sönder då det ska mycket till för att säkerhetsglas ska spricka.

Sparar 5 000 kronor per år
Efter att Ryds Glas monterat nya fönster på två av kvarterets butiker hörde samma kund av sig om ytterligare tre av kvarterets butiker, och sedan det sista bytet färdigställdes i fjol har uppvärmningsbehovet minskat stort.

– För en av butikerna, syateljén, monterade vi fem isolerglas vilket besparar butiken cirka 3 700 kWh el om året. För plånboken innebär det cirka 5 000 kronor per år. Men att byta fönster eller enbart glasen gör inte bara skillnad för plånboken utan även för klimatet, och vill man ta tag i en av våra fastigheters största energibovar är ett enkelt glas- eller fönsterbyte en effektiv väg att gå, avslutar Stefan Stridh.