Jörgen Häll från Ryds Glas pratar energibesparing i podden Energihandboken

Ryds Glas pratar energibesparing i kunskapspodden Energihandboken

Energihandboken – the podcast är en kunskapspodd vars syfte är att sänka energiförbrukningen i fastigheter. Målet är att sprida kunskap om hur man faktiskt gör för att skapa betydande energieffektivitet i fastigheter, och i podden lyfts allt från olika typer av uppvärmning till ventilation och klimatskal. I fasaden hittas en av de viktigaste delarna vad gäller energibesparing – glaset.

– Om man har ett dåligt klimatskal kommer energiförbrukningen att fortsätta vara hög oavsett om man exempelvis skulle installera ett nytt, effektivt uppvärmningssystem. Därav är det grundläggande att tänka på helheten. Att ha ett bra klimatskal är väldigt viktigt och här spelar fönsterna en stor roll. Därför bjöd vi in Ryds Glas till podden, säger Mats Bjelkevik, programledare för podden och ägare av företaget Indoor Energy.

Rätt fönster – minskad energiförbrukning

I podden pratar Jörgen Häll om hur man kan förbättra u-värdet genom olika glaslösningar, det vill säga hur valet av glas kan minska värmeförlusterna i fastigheten.

– Att byta glas i fönsterna är en av åtgärderna som har störst inverkan på fastighetens energikostnader, och genom att välja rätt fönster och glas för ändamålet kan man få ner energiförbrukningen markant. Hur mycket man kan sänka energiförbrukningen beror på en rad faktorer som var i landet man bor, vad man har för fönster och vad det nya u-värdet blir, men som ett riktvärde kan man säga att man kan sänka uppvärmningskostnaden med runt 30 procent, säger Jörgen Häll och tillägger:

– Det viktiga man ska tänka på innan man gör en åtgärd är att se i vilket skick de befintliga fönsterna är och vilka åtgärder som passar bäst i varje specifikt fall. Det är något som vi på Ryds Glas gärna hjälper till med.

Energiglas eller vakuumglas

För att sänka energiförbrukningen i fastigheten kan man exempelvis uppgradera till energiglas. Det innebär att man inte behöver byta hela fönstret, utan att det räcker med att byta glaset.

– I många fastigheter går det inte sätta in 3-glasfönster eller så har man ett hus med gamla, fina bågar som man inte vill förlora. Då är energiglaset ett bra alternativ. Med ett energiglas kommer man åt alla fördelar med treglasfönstret utan att behöva byta fönsterbågarna, säger Mats Bjelkevik.

Jörgen Häll fortsätter:

– Precis. Det går bra att uppgradera befintliga fönster med bättre glas och på så sätt få ner uppvärmningskostnaden. Utöver energiglasen erbjuder vi även vakuumglas där två glas hålls separerade från varandra med vakuum vilket varken leder värme eller kyla. Vakuumglaset är dessutom fem gånger tunnare än 3-glas vilket innebär att man kan låta det yttre glaset sitta kvar och ändå få ett modernt, energieffektivt fönster.

Bättre inomhuskomfort

Utöver möjligheten att spara hela 30 procent av energiförbrukningen leder ett glasbyte till en bättre inomhuskomfort. Med täta, isolerade fönster blir det fina värden på akustik och ljud och man slipper både kalla golv och kalla drag.

– Kort och gott kan man säga att hela miljön blir bättre av ett glasbyte, avslutar Jörgen Häll.