​På de europeiska infrastrukturmarknaderna ökar intresset för privat finansiering

Infrastrukturplaceringar är en sällsyntare företeelse i fondspararens utbud. Dock lämpar de sig bra för en diversifierad portfölj.

Johan Hamström, som verkar som ansvarig portföljförvaltare för fastighets- och infrastrukturfonden vid Sparbankernas fondbolag, påminner om att även vid infrastrukturplaceringar är bland annat motorvägar och flygplatser beroende av det ekonomiska läget. När ekonomin växer syns det i form av bättre nyttjandegrad. Även aktiemarknaden påverkar infrastrukturprojekten på kort sikt. Till exempel turbulensen på börsen i början av året inverkade.

– Med tiden jämnar dock läget ut sig.

Intresse för samprojekt ökar
Vaarnanen påminner däremot om tendensen som påverkar de europeiska infrastrukturmarknaderna: intresset för privat finansiering ökar.

– Investeringar i infrastruktur är traditionellt nationella projekt men numera saknar de europeiska staterna tillräckliga medel för att genomföra nödvändiga investeringar. Staten kommer även i framtiden att spela en stor roll, men den privata finansieringen av dessa investeringar kommer att öka i framtiden och samtidigt kommer vi att se flera olika hybridmodeller mellan privat och offentlig finansiering.

Han påminner om att samhällets infrastruktur kräver kontinuerligt underhåll och därtill behövs det hela tiden nya infraprojekt.

– Ibland kan staten ha större intresse av att satsa på en viss helhet än vad privata aktörer har, till exempel på lokal nivå. Däremot blir projekten konkurrenskraftigare med statens medverkan, till exempel i frågan om tillgång till finansiering. I Finland har vi sett samprojekt mellan privata aktörer och staten. Dock är de inte särskilt vanliga, eftersom exempelvis den allmänna opinionen inte nödvändigtvis stöder sådana projekt och slutresultatet kan vara en mycket långsam process, eller till och med att projektet ställs in. I Centraleuropa är samprojekt vanligare.

Vid infrastrukturprojekt kommer man åt naturliga monopol
Portföljförvaltare Johan Hamström påpekar att det på infrastrukturmarknaderna finns naturliga monopol, som småplacerare sällan kan placera i.

– När det gäller att placera i infrastruktur ser vi bland annat på flygplatser, varav exempelvis Heathrow representerar en måttlig risknivå.

Enligt honom beaktar Sparbanken i regel alla branscher när det gäller infrastrukturplaceringar, eftersom man eftersträvar en bred spridning. Man vill hitta ett så kallat placeringsuniversum som passar just Sparbanken.

– Tumregeln kan sägas vara att vi helst placerar i infrastrukturbolag som verkar göra vad de utlovat att de ska göra. Vi undviker spekulativa bolag.