Sparbanken öppnade Pop up-bankkontor i Helsingfors

Nooa Sparbank som betjänar Sparbankens kunder i huvudstadsregionen har slagit upp ett pop up-kontor för två veckor i Munksnäs, Helsingfors. Samtidigt satsar banken starkt på sitt kontorsnät, berättar verkställande direktör Tommi Rytkönen.

Munksnäsborna fick ett sparbankskontor den 25 maj när Nooa Sparbank slog upp ett tillfälligt kontor på Munksnäs allén. Nooa Sparbanks verkställande direktör Tommi Rytkönen känner inte till att någon tidigare skulle ha prövat konceptet i Finland eller någon annanstans i världen. Det kan alltså vara fråga om världens första pop up-bankkontor.

– Vi bestämde oss för att röra på oss: gå dit där våra kunder bor. Skattebyrån öppnade ett pop up-kontor i början av maj och vi tyckte att det är dags också för bankerna att skaka om i de vanliga rutinerna. Den respons vi har fått har varit entusiastisk och vi har haft gott om besökare, berättar Nooa Sparbanks verkställande direktör Tommi Rytkönen.

Över 400 bankkontor har försvunnit på fyra år
Bakom idén finns utöver viljan att gå till kunderna också att väcka en diskussion om bankservicen. Bankernas digitala tjänster blomstrar men möjligheterna till fysiska möten med banken krymper.
Konsumentförbundets serviceenkät hösten 2014 visar att finländarna tycker att de sämsta i banktjänsterna är kontorens tillgänglighet, kötiderna och serviceavgifterna. Enligt statistik från Finansbranschens centralförbund har det i Finland på fyra år försvunnit 409 bankkontor. I slutet av 2014 fanns det 1 128 kontor kvar.

– Digitaliseringen får inte vara en ursäkt för att avlägsna sig från kunderna. Det är klart att de digitala servicekanalernas betydelse ökar – men de kommer inte att göra personliga möten onödiga. I Sparbanken vill vi kombinera personlig service med digitaliseringens bästa sidor, konstatetar Rytkönen.

Rådgivningstjänster för Munksnäsborna i hemknutarna
I pop up-kontoret i Munksnäs är såväl nya som nuvarande kunder välkomna. Man kan titta in på kontoret till exempel för att prata om sin egen ekonomi eller sina framtidsplaner, förhandla om ett bolån eller beställa ett nytt kort. I pop up-banken ordnas öppna temadagar där experter informera om aktuella frågor och ger nyttiga tips. Torsdagen den 28 maj är temat boende och fredagen den 29 maj sparande.

– Vi vill hellre vara en kvarterskiosk än ett ämbetsverk. Vi söker ständigt nya sätt att möta våra kunder bekvämare och att göra vardagen lättare. Om folk gillar vårt försök, gör vi det till en vana, berättar Rytkönen.

Kassatjänster, såsom att ta ut eller sätta in pengar och betala räkningar, finns inte i det första pop up-kontoret i Munksnäs. Om kassatjänster ska erbjudas i eventuella kommande pop up-kontor kommer man att utreda.

Samtidigt investerar Nooa Sparbank i det permanenta kontorsnätet. Bankens placeringsenhet flyttade i början av året till Alexandersgatan. Kontoret i Hagalund i Esbo flyttade till trivsammare lokaler på Västanvindsvägen i slutet av april. Det nuvarande kontoret i Glaspalatsen flyttar i början av september till rymligare lokaler vid Skillnaden där det tidigare fanns en modebutik.

– Vi har också förlängt öppettiderna för våra kontor. I fjol började vi med hembesök hos kunderna och i början av maj lanserade vi en ny mobilbanksapplikation. Vi slutar förstås inte här utan vi förbättrar vår service också i framtiden, lovar Tommi Rytkönen.

Nooa Sparbanks pop up-kontor håller öppet mån-fre 25 maj – 5 juni 2015 kl. 12–18 på adressen Munksnäs allén 17.

• nya produkter och tjänster