​Så sparar Finland: tron på egna ekonomin har förstärkts

Undersökningen Så sparar Finland som nu genomfördes för sjätte gången visar att största delen av konsumenterna tror att deras egen ekonomi kommer att utvecklas i positiv riktning eller hållas på samma nivå som tidigare. Var fjärde tror att den egna ekonomin kommer att försämras under det kommande året.

Enligt undersökningen Så sparar Finland som Sparbanksgruppen gjort har det i konsumenternas tro på de egna ekonomiska utsikterna skett en klar förändring mot det bättre det senaste året. Särskilt tror de som bor i södra och östra Finland att deras ekonomi kommer att förbättras. I hela landet tror nästan var tredje av dem som deltog i undersökningen att deras egen ekonomi kommer att förbättras inom ett år. I fjol var det bara var fjärde som trodde det.

-Fastän de ekonomiska nyheterna är dystra så går det också helt bra för många, säger marknads- och kommunikationsdirektör Katja Änkilä på Sparbanksgruppen.

Sparbanksgruppen genomförde undersökningen Så sparar Finland nu för sjätte gången. Den gjordes i september-oktober och över 3 000 finländare som fyllt 14 deltog i den.

En överlägsen majoritet (84 %) av dem som svarade säger att de kan spara åtminstone en liten aning. Spararnas andel har ökat klart jämfört med föregående år. Då var det bara 70 % som sparade. Också ivern att spara mera har ökat jämfört med i fjol. Nu tänker över en tredjedel (35,5 %) av dem som svarade spara mera det kommande året. Det här är 6,5 procentenheter mera än i fjol.

-De som tänkt öka sitt sparande mest är de som förhåller sig mest positiva till hur deras ekonomi kommer att utvecklas. Däremot har de vars ekonomi är sämre inga planer på att spara, fastän det kanske skulle löna sig, fortsätter Änkilä.

För sämre tider
Som sparare är finländarna väldigt försiktiga och vill ha trygghet. Allmänna orsaker till att spara är behovet av trygghet inför sämre tider (42,2 %) och pensionstiden (13,7 %). Andra orsaker att spara är bl.a. önskan att bli förmögnare och förverkliga sina drömmar.

De populäraste sätten att spara är sparkonto och fondplaceringar. Av dem som svarade har 17 % en frivillig pensionsförsäkring och 15 % har börsaktier.

- För finländarna är det viktigare att de sparade pengarna är trygga, till och med viktigare än den avkastning de ger. I huvudstadsregionen är man mera ute efter avkastning och att bli förmögnare än på andra håll i landet, berättar Katja Änkilä.

När man ser på hur folk planerar sin egen ekonomi har det inte skett några betydande förändringar jämfört med resultaten i fjol.

Först till sig själv, sedan till barnen
Alla åldersgrupper sparar i första hand till sig själva. När vi blir äldre sparar vi också till barnen. Mest sparar 35–49-åringarna (50 %) till barnen men också av 50–59-åringarna och över 70-åringarna sparar en dryg tredjedel (37 ja 36 %) till sina barn. Nästan en tredjedel av dem som fyllt 70 (30 %) hoppar över en generation och sparar till barnbarnen.

Den vanligaste låneformen i den yngsta gruppen (15–24-åringar) är studielån (61 %). Med stigande ålder ökar antalet som tagit bolån till 73 % av 35–49-åringarna. Av dem som fyllt 70 har nästan var tredje fortfarande bolån.

-Det här visar att långa bolån som räcker nästan hela ens livstid har blivit populärare också i Finland. Sammanlagt har de finländska hushållen enligt Finlands Bank över 90 miljarder i bolån” säger verkställande direktör Tommi Rytkönen vid Nooa Sparbank som verkar i huvudstadsregionen.

Fakta:

Hur finländarna sparar, TOP 3

1.Sparkonton: 60 %

2.Fondplaceringar: 46 %

3.Frivillig pensionsförsäkring: 17 %

De populäraste orsakerna att spara, TOP 3

1.För sämre tider: 42 %

2.Bli förmögen och ekonomiskt oberoende: 16 %

3.Behov att skapa trygghet inför pensionstiden: 14 %

• sparsamhetsveckan
  • placerande

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi