Sb-Hem: När färre köper sin första bostad bromsar hela bostadshandeln upp

De som köper sin första bostad har sedan 2006 minskat i antal med nästan 40 %. Konsekvenserna av detta syns i hela bostadshandeln och särskilt i slutet av kedjan. Statistikcentralens färska statistik bekräftar att priset på gamla egnahemshus fortsätter att sjunka.

- Antalet förstabostadsköpare måste fås att öka, eftersom konsekvenserna av att bostadshandeln inte fungerar är stora för hela vår samhällsekonomi. Här måste vi få en ändring till stånd, konstaterar Sb-Hems verkställande direktör Antti Toivanen.

De som köper sin första bostad har en nyckelroll i hela bostadshandeln. Tvärtemot vad man ofta tror är det inte ensamboende unga som med sina besparingar och lånepengar skaffar sig en liten etta. Enligt den undersökning som Statistikcentralen publicerade 16.10.2014 är 8 200 av 13 400 förstabostadsköpare två personers hushåll som köper en två eller trea som sin första gemensamma bostad. Säljarna åter vill ofta ha mera utrymme och förverkliga sina drömmar om ett egnahemshus.

Idag finns det ändå många hinder på vägen för den som vill förverkliga sina drömmar. Att allt färre köper sin första bostad syns i att handeln med gamla egnahemshus blivit långsammare och att priserna hela tiden sjunkit.

– Det är klart att de strängare kreditgivningsvillkoren på grund av den ökade bankregleringen har gjort sitt till för att minska antalet förstabostadsköpare. I dag får man inte lån lika enkelt och med lika goda villkor som för några år sedan. På viljan att köpa bostad inverkar också det allmänna ekonomiska läget och sysselsättningsläget samt konsumenternas syn på den egna ekonomin och hur den kommer att utvecklas i framtiden, konstaterar Toivanen.

– För att bostadshandeln ska fås att fungera bättre från början av kedjan till slutet ska de som köper sin första bostad stödas bättre än nu. Fastän antalet förstabostadsköpare har rasat drömmer ändå största delen av finländarna om ett eget hem. Enligt undersökningen Asuminen 2014 som Taloustutkimus utförde anser nio av tio 15–79-åringar att den idealiska boendeformen är en ägarbostad, betonar Toivanen.

En lägre BSP-åldersgräns skulle pigga upp hela bostadshandeln

– Senast nu måste vi våga starta en öppen och orädd diskussion om en förnyelse av BSP-systemet och möjligheten att börja bostadsspara redan som 16-åring. Jag är av samma åsikt som Sb-Hems Antti Toivanen att en sänkning av BSP-åldersgränsen skulle ha en positiv effekt på hela bostadshandelskedjan och den vägen på bostadsmarknaden, säger Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

- Att bostadshandeln inte fungerar påverkar också vår samhällsekonomi och vår sysselsättning direkt. Eftersom ett bostadsköp i allmänhet också medför köp av andra tjänster och produkter är det hundratals miljoner euro som också i denna stund ligger orörliga på marknaden. När bostadshandeln inte går bygger och renoverar folk inte, och de köper inte nya bilar, möbler eller hemteknik. Nu behöver vi konkreta åtgärder och nya lösningar för att stöda dem som köper sin första bostad och för att få hela kedjan i bostadshandeln att fungera effektivt. Vi är redo att öppna diskussionen om till exempel en reform av BSP-systemet, kontstaterar Toivanen.

Ytterligare information:

Verkställande direktör Antti Toivanen, Sb-Hem Ab,

GSM 050 3175 777 eller e-post antti.toivanen@spkoti.fi

• sb-hem

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 25 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi