Individuellt guld till Sabis

Individuellt guld till Sabis

I lördagens tävlingar i Culinary Olympics i Erfurt, Tyskland bärgade Team Sabis det individuella guldet. Lagets tema – ”The Nordic garden”, en meny med inspiration från nordisk trädgård och natur gick hem hos domarna. I och med guldet har Team Sabis även kvalificerat sig till onsdagens prisutdelning med möjlighet att vinna ytterligare ett guld för hela kategorin Community Catering.

– Det känns helt fantastiskt, säger Natasa Hodic Jansson, kökschef för laget. Vi har tränat så länge och hela tiden gjort vårt yttersta för att finslipa på detaljerna. Att vinna ett individuellt guld bekräftar att juryn tyckte att vår meny höll hög kvalitet, var genomtänkt och höll en röd tråd.

Förutom Natasa bestod laget av Rickard Lundberg, Mikael Wilén och Jens Paulsson, samt Roger Carlsson.

I kategorin Community Catering gäller det att laga god mat av bra råvaror till många människor inom en budget på 3,50 €/person. Laget bedöms för hantverk, ledarskap, och hygien i köket. För att få maximalt med poäng gäller även att kockarna utstrålar harmoni och glädje. Menyn ska bestå av en soppa till förrätt, en varmrätt – gästens val av fisk, kött eller vegetariskt, en salladsbuffé och en dessert. Det deltagande laget har möjlighet att vinna två guld – ett individuellt och ett för hela kategorin.

För komplett meny och mer info – besök www.sabis.se

För ytterligare information;
Marcus Ekman, driftschef Sabis