Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer tilldelades Näringslivsmedaljen 2023 på Riddarhuset i Stockholm.

Sabis ägare Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad tilldelas Näringslivsmedaljen 2023

Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad har tilldelats Kungl. Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj 2023 för att ha vidareutvecklat ett familjeföretag i matbranschen trots coronakrisens utmaningar. Medaljerna överlämnades av Prins Carl Philip vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 8 maj på Riddarhuset.

Med en historia och tradition av kvalitet och service inom mat och möten sedan 1874 ägs Sabis sedan 1946 av familjen Andersson. Sedan 2010 har företaget drivits av systrarna Madeleine Brehmer som vd och Caroline Cederblad som styrelseordförande, den tredje generationen Andersson.

– För att ha vidareutvecklat ett familjeföretag i matbranschen trots coronakrisens utmaningar, så lyder motiveringen berättar Kjell Blückert, Kungl. Patriotiska Sällskapets ständige sekreterare. Förslagsställare är ledamoten Eva Swartz Grimaldi.

Med ca 700 medarbetare säljs varor och tjänster för drygt en miljard kronor per år i matbutiker, restauranger, caféer samt hotell- och mötesanläggningar. Hotell är ett affärsområde som Sabis senaste tiden har utvecklat med starka destinationer som Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus. Sabis vision är att skapa ”Sveriges bästa kundupplevelser inom mat & möten”.

– Det betyder jättemycket att få den här medaljen, väldigt ärofyllt, högtidligt, spännande, säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad. Vi är mest stolta över att vi har byggt upp ett kundorienterat företag. Kunden är först i allt vi gör; från våra värderingar till vår affärsutveckling. Vi är väldigt stolta över vårt kundfokus, säger Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad.

Se hela intervjun i Kungl. Patriotiska Sällskapets presentationsfilm:

Alla mottagare av Näringslivsmedaljen 2023:

Jan Blad och Erland Erlandsson, Amokabel (Kronobergs län)
Magnus Bolin, Gotlandsägg (Gotlands län)
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, Sabis (Stockholms län)
Lena Holst, Starka (Skåne län)
Edward Liepe, Saturnus (Skåne län)
David Modig, Modig Machine Tool (Kalmar län)

Om Kungl. Patriotiska Sällskapet och Näringslivsmedaljen

Kungl. Patriotiska Sällskapet grundades 1766 och blev en samlingspunkt för ledande personer inom statsförvaltning, vetenskap och näringsliv, och inom dess kretsar diskuterades nya rön och projekt som skulle kunna stärka landets ekonomi. En patriot är en människa som arbetar för det allmännas bästa och inte bara för egen vinning. Kungl. Patriotiska Sällskapet instiftade 1982 en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv – Medalj för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis. Medaljen utdelas efter beslut av Sällskapets förvaltningsutskott efter förslag av ledamöterna och tidigare mottagare av Näringslivsmedaljen. Medaljen som är gjord i guld delas ut i Sällskapets första storlek (motsvarande 11:e storleken, 41 mm).

Sabis är ett Stockholmsbaserat familjeföretag grundat 1874. Med lång historia och tradition av kvalitet och service har Sabis en unik position inom mat och service. Idag driver Sabis flera restauranger, caféer, hotell samt matbutiker. Företagets vision är att skapa Sveriges bästa kundupplevelser inom mat & möten genom att erbjuda förstklassig kvalité och service.