Sabis utses till Sveriges tredje bästa arbetsgivare. Foto: Hannes Söderlund

Sabis på tredje plats i ”Sveriges Bästa Arbetsgivare”

Familjeföretaget Sabis utses till Sveriges tredje bästa arbetsgivare i klassen stora företag i årets undersökning från Universum Sweden.

Universum genomför årligen en undersökning där man mäter arbetsgivarens interna Employer Brand hos företagets egna medarbetare. De anställda bedömer sin arbetsgivare utifrån faktorer såsom företagets identitet och rykte, medarbetarnas nöjdhet och rekommendationer samt deras lojalitet. Bland större företag i Sverige hamnar Sabis i toppen, på en hedrande tredjeplats.

Sabis får särskilt bra betyg av medarbetarna i frågor som handlar om inspirerande ledarskap, stort eget ansvar, attraktiva tjänster, respekt för medarbetare, vänlig arbetsmiljö och trygg anställning. Det som även utmärker Sabis är ledare som stöttar och uppmuntrar till balansen mellan arbete och privatliv samt ett stort kundfokus.

Sabis grundades 1874 och är idag verksamma inom butik, hotell samt restaurang och servicetjänster, där företaget utvecklar personliga och attraktiva destinationer. Sabis leds av systrarna Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad och företaget har idag cirka 750 medarbetare. Sabis vision är att skapa Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten. För att uppnå detta jobbar Sabis därför aktivt med ett starkt ledarskap samt en kundfokuserad arbetsmetodik som kallas ”Jag är kundupplevelsen”.

Inspirerande ledarskap är en av de saker som Sabis medarbetare uppskattar mest enligt undersökningen. Andra faktorer som uppskattas är trygghet, familjaritet och stabilitet. Glädje, kvalitet och mat är de ord Sabis medarbetare framför allt förknippar sin arbetsgivare med.

– Vi har haft ett långsiktigt arbete med att utveckla våra ledare på Sabis och vi vill vara ett företag där våra medarbetare ska trivas och känna trygghet. Därför är jag så stolt över att Sabis utses till en av Sveriges bästa arbetsgivare. Vi jobbar ständigt med våra kärnvärden och att utveckla vår företagskultur och jag tycker denna fina utmärkelse är ett slags bevis på att vi driver Sabis i rätt riktning, säger Madeleine Brehmer, VD på Sabis.

– Att vi andra året i rad når en topplacering beror på allas personliga engagemang och lojalitet. Tack vare det genomsyras vår arbetsmiljö av glädje, gemenskap och trygghet. Vi har roligt på jobbet, förklarar Ingalill Szabela, HR-chef på Sabis.

Sabis har tidigare hamnat på en andra plats (2022) i klassen små- och medelstora företag samt sjätte plats (2018) och en fjärde plats (2017). Årets tredjeplacering är i klassen stora företag.

Sabis är ett Stockholmsbaserat familjeföretag grundat 1874. Med lång historia och tradition av kvalitet och service har Sabis en unik position inom mat och service. Idag driver Sabis flera restauranger, caféer, hotell samt matbutiker. Företagets vision är att skapa Sveriges bästa kundupplevelser inom mat & möten genom att erbjuda förstklassig kvalité och service.