Saco-ordföranden: - Ta tillvara akademikers utbildning

- Alla vinner på att akademikers kunskap tas tillvara mycket bättre. Det sade Sacos ordförande Anna Ekström vid ett seminarium i Visby på tisdagen. Hög kvalitet i utbildningen, bra praktik och anknytning till arbetsmarknaden, kloka arbetsgivare som törs anställa och använda akademiker är en bra början.

I den senaste upplagan av Sacos återkommande rapport om utbildning, Kunskapens läge, diskuteras bl a att överutbildningen i Sverige ökar.

- Att vara överutbildad under en kortare period, behöver inte vara ett problem. Men det blir ett problem om man inte får användning för sina kunskaper under en längre tid, sade Sacorapportens författaren, fil. dr. Helena Persson, som också medverkade vid seminariet. Dessutom är det oroande om kvinnor konsekvent får sämre utdelning på sin utbildning.

En akademisk utbildning är en stor investering för både samhället och individen. Rätt använd bidrar den till Sveriges utveckling och tillväxt. Fyra punkter är då centrala, menar Saco:

• Kvaliteten i utbildningen måste sättas före kvantitativa mål

• Information och vägledninginför och under studierna måste förbättras

• Högskola och näringsliv måste samarbeta bättre

• Arbetsgivare måste bli bättre på att ta till vara akademikernas kompetens

Vid seminariet medverkade också Irene Wennemo, LO:s näringspolitiska chef, Martin Rogberg, ek. dr. och VD för IPF, Institutet för personal- och företagsutveckling och Jens Spendrup, VD för Spendrups Bryggeri.

En videointervju med Anna Ekström finns att se och ladda ner från Sacos Almedalssida - www.saco.se/almedalen

Rapporten Kunskapens läge 2008 kan laddas ner här.

För ev frågor om den eller seminariet: Helena Persson, tel 070-497 23 68 eller Anna Ekström, 070-549 35 50.

Mer information om Saco och förbunden i Almedalen finns på www.saco.se/almedalen. Det går också att kontakta Anna Kopparberg, Saco, på plats i Almedalen, tel 070 - 456 60 44.