Auktorisation av VVS-företag ett enkelt hjälpmedel för konsumenter att välja rätt företag

När beslutet om att renovera badrummet gjorts börjar det riktiga arbetet, hur ska drömbadrummet se ut, och vilket företag ska förverkliga drömmen? För att undvika oseriösa företag som inte vet vad lagstiftningen säger eller vad försäkringsbolagen kräver – välj ett auktoriserat VVS-företag. De finns alla listade på www.säkervatten.se.

En renovering av badrummet kommer i topp när konsumenter tillfrågas om vad de helst vill göra om i bostaden. För att inte vara tvungen att göra om badrummet på nytt på grund ett dåligt jobb eller till och med en vattenskada, finns ett enkelt hjälpmedel – anlita ett auktoriserat VVS-företag.

Säker Vatten AB är branschorganisationen som tar fram branschregler Säker Vatteninstallation och gör kontrollen av blivande och befintliga auktoriserade VVS-företag. I dagsläget finns över 1600 auktoriserade VVS-företag över hela landet.
- Alla auktoriserade VVS-företag finns sökbara på www.säkervatten.se, och det blir lätt att välja bland företagen på orten som följer branschreglerna och skriver intyg på arbetet, säger Fredrik Runius, teknikansvarig på Säker Vatten AB.

Ett intyg på VVS-installationen kan bli avgörande vid försäljningen av villan eller bostadsrätten. En besiktning av bostaden görs ofta i samband med försäljningen, men kan bara göras på det som är synligt utan att göra åverkan på själva badrummet. Med ett intyg på att arbetet är utfört fackmässigt av ett auktoriserat VVS-företag i enlighet med dagens branschregler är både köpare och säljare av bostaden trygga.

- Intyget är en värdehandling, påminner Fredrik Runius om, och precis som att man får en energideklaration av fastigheten när man är spekulant ska man absolut kräva intyg på att badrummet är utfört av utbildat och kunnigt folk i enlighet med branschreglerna. Man riskerar annars att bli en kostsam och jobbig erfarenhet rikare, och att även behöva acceptera att försäkringsbolaget inte betalar ut någon ersättning vid en eventuell vattenskada.

Det har aldrig varit så lätt att hitta och välja ett VVS-företag som arbetar enligt branschregler Säker Vatteninstallation. På www.säkervatten.se listas även de företag som blivit uteslutna eller som felaktigt utger sig för att vara auktoriserade, allt för att konsumenten ska kunna välja det bästa företaget.