Extra undersökning ska ge svar på varför vattenskadorna i kök ökar

De senaste åren har vattenskador i kök ökat markant, enligt Vattenskaderapporten, som sammanfattar drygt 40 000 av försäkringsbolagens inrapporterade vattenskador. Nu tar Vattenskadecentrum och branschen krafttag och gör en specialundersökning för att ta reda på orsakerna.

- Vattenskador i kök orsakas framför allt av utrustning som kyl, frys och diskmaskin. Nu vill vi tillsammans med försäkringsbolag och branschorganisationer undersöka vad det kan bero på mer detaljerat, och hur vi kan vända den negativa trenden, berättar Thomas Helmerson, som är verksamhetsledare för Vattenskadecentrum som ger ut Vattenskaderapporten.

Bakom initiativet om den grundligare undersökningen står projektet ”Köket”, där Vattenskadecentrum samarbetar med byggföretag, branschorganisationer, installatörsföretag, försäkringsbolag och tillverkare av köksutrustning för att få bukt med vattenskador i kök.

- Med svaren i undersökningen hoppas vi få fördjupad kunskap om hur skyddet i kök kan förbättras, säger Thomas Helmerson.

Undersökningen besvaras av försäkringsbolagens representanter i samband med vattenskador i kök. Den fördjupade undersökningen inleddes den 1 juni och pågår året ut. I samband med att Vattenskaderapporten presenteras nästa år, redovisas också resultatet av specialundersökningen om vattenskador i kök.