Fler än 1500 auktoriserade VVS-företag kan nu utföra en Säker Vatteninstallation

I maj 2013 gick antalet auktoriserade VVS-företag över 1500 till antalet. Sedan starten 2005 har mer än 20 000 montörer och arbetsledare över hela landet utbildats i branschens regler Säker Vatteninstallation på över 27 000 utbildningstillfällen.

Branschreglerna lanserades 1:a september 2005 och föreskriver hur VVS-installationer ska utföras och av vilka företag. De auktoriserade VVS-företagen är utbildade i reglerna och för att bli medlemmar måste de kunna visa upp att de bland annat har rätt kompetens och försäkringar på företaget. Uppkomsten till reglerna var de kostsamma vattenskadorna och problemen med legionella och brännskador.

- Idag kan beställarna välja mellan hela 1507 stycken auktoriserade VVS-företag, säger Thomas Helmerson. Företagen varierar från enmans-företag till de allra största och finns över hela landet. Det de har gemensamt är att de alla följer branschreglerna och lämnar ett intyg på att arbetet är utfört i enlighet med detta.

- Branschreglerna är det som anses vara ett fackmässigt utförande, något som försäkringsbolagen kräver för att betala ut ersättning om en vattenskada uppstår, fortsätter Thomas Helmerson.

VVS-branschen har tidigare haft problem med att det inte funnits tydliga riktlinjer för hur installationerna ska utföras och med kostnader på mer än 5 miljarder om året för vattenskador har ett samlat regelverk behövts.

-Genomslaget för branschreglerna och auktorisationen har varit fantastiskt, konstaterar Thomas Helmerson, VD för Säker Vatten. Vi har nu möjlighet att vara med och påverka branschens utveckling på ett helt annat sätt än tidigare, och kan visa upp VVS-branschens seriositet, och inte minst leverera hälsosamma och trygga VVS-installationer till dig och mig som brukare.

www.säkervatten.se kan Branschregler Säker Vatteninstallation laddas ned och där finns även ett sökbart register på landets över 1500 auktoriserade VVS-företag.