Förbered huset för kylan och minska risken för vattenskador

Förbered huset för kylan och minska risken för vattenskador

Lagom till julfirandet dyker även kylan upp i stora delar av landet.

Tänk på att förbereda villan och fritidshuset för vintern genom att se över VVS-installationerna. Vattenledningarna kan frysa sönder och orsaka dyrbara skador.

Antalet vattenskador i byggnader ökar, och med den kommande kylan riskerar många fastigheter med sämre installerade vattenledningar att frysa sönder. Riskerna är som störst i sommarstugor som står obebodda under vinterhalvåret.

– Man bör alltid kontrollera att man har stängt av vattnet, och förberett sommarstugan inför vintern. Men glöm inte bort villan eller radhuset när du exempelvis reser bort över helgen. Det kan bli en tråkig, och kostsam överraskning, när man kommer tillbaka till huset, säger Thomas Helmerson, vd på Säker Vatten.

Felaktigt placerade rör

En av de vanligaste orsakerna till att vattenledningarna fryser är rör förlagda i yttervägg eller trossbotten. Enligt branschregler Säker Vatteninstallation måste rören förläggas synliga eller innanför isoleringen, så att de enkelt kan bytas ut och att eventuella läckor inte orsakar omfattande skador.

–  Det är viktigt att man anlitar en fackman för att göra VVS-installationen, de auktoriserade VVS-företagen har kunskap om hur man undviker riskerna som ger vattenskador, säger Thomas Helmerson.

Dolda kopplingar orsak till skador

Ytterligare exempel på risker är när man skarvar rören i väggarna. Om en av kopplingarna går sönder, blir väggar och bjälklag indränkta i vatten innan skadan upptäcks. Branschreglerna säger att kopplingar inte ska finnas inne i väggar. Om man måste göra ett avsteg från branschreglerna, och ändå lägga kopplingarna där, ska ett vattentätt kopplingsskåp finnas med ett skvallerrör. Om det läcker, syns det omedelbart när vattnet rinner ut från skvallerröret i våtrummet. Eftersom vattnet leds bort, undviks dyra skador.

Vattenfelsbrytare skyddar

Först ska man se till att göra VVS-installationen på rätt sätt. En vattenfelsbrytare ökar säkerheten ytterligare. Den installeras efter vattenmätaren, och stänger automatiskt av vattnet vid ett litet smygläckage, eller ett större rörbrott.

Hur säkra installationer ska se ut, finns beskrivet i branschregler Säker Vatteninstallation, vilka landets drygt 1280 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa. Branschreglerna och de auktoriserade VVS-företagen finns sökbara på www.säkervatten.se