Helgplanering och ROT-avdrag ökar risk för dyra vattenskador

Under jul- och nyårshelgerna planeras det för framtida vattenskador i många svenska hem. Det kan bli följden av ROT-avdraget som regeringen införde i början av december.

-Anlita auktoriserade hantverkare, annars finns risken att försäkringen inte gäller om det blir skador, säger Hans Möller, byggskadechef på försäkringsbolaget If.

Avdraget gäller för reparationer och tillbyggnader i villor och bostadsrätter. Det är begränsat till 100 000 kronor per person. En familj med två inkomster får dra av 200 000 kronor. Staten betalar hälften.

En stor del av pengarna kommer att satsas på kök och badrum. Flertalet vattenskador inträffar också i dessa rum. Det visar färsk statistik från Vattenskadecentrum som drivs av försäkrings­bolag och branschorganisationer.

- Vattenskadorna kostar 100 miljoner kronor i veckan, säger Rolf Kling, teknikansvarig för Säker Vatteninstallation som auktoriserar VVS-installatörer.

Grunden för auktorisationen är branschregler för installationer som bygger på verkliga vattenskador. Ett auktoriserat företag måste utbilda sina montörer och följa reglerna.

- Vi har följt upp vattenskador tillsammans med försäkringsbolagen sedan 2002. Det finns goda skäl till varför reglerna är obligatoriska, säger Rolf Kling.

Försäkringsbolagen kräver numera att arbetet har utförts enligt branschreglerna och av en auktoriserad fackman för att lämna full ersättning vid en vattenskada.

- Vi rekommenderar att alla arbeten som innefattar vattenledningar och fuktspärr utförs av en auktoriserad fackman. Om inte löper man stor risk för vattenskador och att förlora försäkringspengar, säger Hans Möller.

Auktoriserade installatörer lämnar även ett kvalitetsdokument, som kan vara skillnaden mellan noll och full ersättning från försäkringen i händelse av skada.

Auktoriserade VVS-installatörer finns över hela landet. Enklast hittas de på auktorisationens hemsida www.sakervatten.se. Auktoriserade VVS-installatörer känns igen på ett märke med texten Säker Vatteninstallation och att montörerna har branschlegitimation.

Bildtexter:

vattenlacka.jpg

Läckande vatten orsakar skador för 100 miljoner kr i veckan.

vvsmontor.jpg

Anlita auktoriserade hantverkare, annars finns risken att försäkringen inte gäller.

vattenskada.jpg

Följderna av en vattenskada kan bli mycket långtgående. Det här var ett kök.

sakervatten.jpg

Det här märket talar om att VVS-installatören är auktoriserad.

Fakta Säker Vatteninstallation

En Säker Vatteninstallation utförs av ett auktoriserat VVS-företag enligt gällande installationsregler, av deras legitimerade montörer och arbetsledare och där föreskrivna kontroller är genomförda och intyg överlämnats till beställaren.

Branschreglerna har tagits fram av VVS-Auktorisation och VVS Företagen i samråd med leverantörer och försäkringsbolag. Syftet är att minska vattenskador, spridning av legionella, brännskador och förgiftning.

I Sverige finns 980 auktoriserade VVS-företag och 11 000 godkända montörer.

Mer information lämnas av:

Thomas Helmersson, vd VVS-Auktorisation, 0709-62 75 27

Rolf Kling, teknikansvarig VVS-Auktorisation, 08-762 75 42

Båda finns tillgängliga vardagar under helgerna.

Liselott Gustafsson

Presskontakt Ordförande Säker Vatten 090-2003094