Hemmets mest skadedrabbade rum viktigast för villaköparna

Hemmets mest skadedrabbade rum viktigast för villaköparna

Svenska villaköpare prioriterar nyrenoverade kök och badrum.

Det visar en riksomfattande undersökning bland 2093 mäklare.

– Se till att renoveringen är korrekt utförd, uppmanar Thomas Helmerson, VD för VVS-branschens auktorisation Säker Vatteninstallation.

Undersökningen heter Mäklarinsikt och genomfördes av Mäklarsamfundet tredje kvartalet 2010. Frågorna besvarades av 2093 mäklare i hela Sverige.

En av frågorna handlade om vad spekulanterna prioriterar högst. Svaret var entydigt: Fräscha kök och badrum. Helst ska det vara nyrenoverat.

Mäklarsamfundet konstaterar att nylagda tak och fönster i gott skick inte värderades lika högt, trots att dessa ofta kostar mer att åtgärda än ett kök eller badrum. Det är helt enkelt en fråga om ett bekvämt boende.

Mest problem

Vad villaspekulanterna sällan tänker på, är att kök och badrum är de rum som orsakar mest problem och flest vattenskador. Av den enkla orsaken att husets vatteninstallationer är koncentrerade till dessa rum.

Varje år kostar vattenskador försäkringsbolagen fem miljarder kronor. Skadorna uppkommer i alla typer av hus, i nya och begagnade. Orsaken är i många fall felaktiga installationer och i vissa fall även armaturer, kopplingar och annat av undermålig kvalitet.

Fråga efter intyg

– Försäkra dig om att alla VVS-installationer är utförda enligt branschens regler av ett auktoriserat VVS-företag, uppmanar Thomas Helmerson.

Om renoveringen är utförd enligt konstens alla regler, finns ett intyg om Säker Vatteninstallation.

Intyg om Säker Vatteninstallation blir allt viktigare vid försäljning av villor, vilket understryks av Mäklarsamfundets rapport. När svenskarna får välja, är det köket och badrummet som är viktigast.