Intyg extra viktigt när du köper nyrenoverad bostad

Att köpa, renovera och spekulera i bostäder blir allt vanligare.
Men köparna riskerar att drabbas av byggfusk och vattenskador.
– Begär alltid intyg om att renoveringen är fackmässigt utförd, uppmanar Rickard Engström, forskare i fastighetsekonomi på KTH.

Rickard Engström är industridoktorand på halvtid och fastighetsmäklare. För sin avhandling har han intervjuat både köpare och säljare i en allt vanligare form av spekulationsaffärer.

Spekulanten köper billiga bostäder, vilka renoveras och säljs.

– En del är seriösa hantverkare som agerar långsiktigt, understryker Rickard Engström.

Andra ser bara möjligheten till snabba klipp. Under den snygga ytan finns farliga elinstallationer, felaktig VVS och annat som brukar sammanfattas med ordet byggfusk.

– Tyvärr tycker folk att det är för jobbigt att själva göra renoveringen eller anlita hantverkare. Istället köper man en nyrenoverad lägenhet och öppnar dörren för oseriösa aktörer, säger Rickard Engström.

Kräv intyg av säljaren

Han har som fastighetsmäklare stött på flera fall där köparen efter en tid insett att de blivit lurade. Tapeter lossnar, tätskikt saknas och vattnet läcker. Vid det laget är säljaren och dennes hantverkare omöjliga att få tag i.

Rickard Engström efterlyser någon form av kvalitetsstämpel på renoveringar av den här typen. Kunden måste kunna försäkra sig om att arbetet har utförts på rätt sätt. Han anser också att mäklarna borde ha ett ansvar att upplysa om hur det ligger till.

Det finns kvalitetsdokument som köparna borde fråga efter. Det ska finnas bevis om att elinstallatören är behörig, att tätskikt i våtrum gjorts enligt BKR:s och GVK:s branschregler samt att VVS-arbeten är utförda av ett auktoriserat VVS-företag enligt branschregler Säker Vatteninstallation.

– Fråga alltid efter intyg när du köper en renoverad bostad, uppmanar Elin Ritter, på Säker Vatten AB som auktoriserar VVS-företag.

Köp inte problem

Intyget visar vad som är gjort, att arbetet är utfört enligt branschens regler samt om något avviker från bestämmelserna.

Intyget är viktigt av flera skäl, inte bara för att gardera sig mot obehagliga överraskningar. Skulle det inträffa en vattenskada, har försäkringsbolagen enligt sina villkor rätt att helt eller delvis neka ersättning.

Delar av VVS och andra installationer är ofta dolda och svåra att besikta i efterhand, särskilt för lekmän. Saknas intyg för en nyrenoverad bostad, i synnerhet för det som berör våtrum och kök, så lyder råder från Elin Ritter:

– Backa ur, annars riskerar du att köpa problem.

För mer information om kvalitetsintyg för VVS-installationer besök www.säkervatten.se. Där finns även ett register över landets alla auktoriserade VVS-företag.