Kostnadsfria seminarier reder ut allt om nya Branschregler Säker Vatteninstallation och Byggtekniska förutsättningar

Den 1 januari 2021 trädde nya Branschregler Säker Vatteninstallation och nya Byggtekniska förutsättningar i kraft, vilket påverkar betydligt fler yrkesgrupper än VVS-installatörer. Därför håller Säker Vatten under februari en rad kostnadsfria seminarier speciellt riktade till försäkringsbolag, byggbolag, konsulter och besiktningspersoner.

Säker Vatten startade för drygt 15 år sedan med syftet att minska vattenskadorna i Sverige. Stommen i verksamheten är Branschreglerna, som revideras vart femte år. Vid årsskiftet var det dags för nya Branschregler. Samtidigt lanserades nya Byggtekniska förutsättningar som beskriver förslag till utföranden för att uppfylla Boverkets byggregler, BBR. De auktoriserade VVS-företagen har varit med i framtagandet av de nya regelverken och sedan hösten 2020 har en rad utbildningar för VVS-företag hållits. Men regelverken påverkar fler yrkesgrupper än VVS-installatörer, därför genomför Säker Vatten kostnadsfria seminarier speciellt anpassade till försäkringsbolag, byggbolag, respektive konsulter och besiktningsmän.

- Om inte konsulterna känner till regelverken och planerar in plats för VVS-installationer, så blir det svårt för VVS-installatörerna att uppfylla Branschreglerna. Samma sak gäller för byggbolagen. Om de inte tar hänsyn till regelverken genom hela byggprocessen kan det innebära att Branschreglerna inte kan uppfyllas. Med kunskap är det däremot enkelt att tillsammans bidra till att minska vattenskador, säger Thomas Lundgren, VD för Säker Vatten.

Många försäkringsbolag kräver att VVS-installationerna ska vara utförda enligt Branschregler Säker Vatten, därför är det förstås viktigt att även försäkringsbolag och besiktningspersoner är insatta i de nya reglerna.

Under ett två timmarsseminarium går Säker Vattens experter igenom de viktigaste förändringarna i både Branschreglerna och Byggtekniska. Seminarierna är kostnadsfria och genomförs digitalt via Teams. I samband med seminarierna finns det möjlighet att ställa frågor.

Anmälan till samtliga seminarier sker här:
Kostnadsfria seminarier om Branschregler och Byggtekniska förutsättningar (sakervatten.se)

Hur påverkas försäkringsbolagen av de nya Branschreglerna och Byggtekniska förutsättningarna?
Tisdagen den 9 februari kl 9-11
Tisdagen den 23 februari kl 9-11

Hur påverkas byggbolagen av de nya Branschreglerna och Byggtekniska förutsättningarna?
Onsdagen den 10 februari kl 8-10
Onsdagen den 17 februari kl 8-10

Allt du som konsult eller besiktningsman behöver veta om nya Branschreglerna och Byggtekniska förutsättningar
Tisdagen den 16 februari kl 8-10