Legionellaseminarium 16 november: Metoder och möjligheter för minskad smittspridning via vatteninstallationer

Den 16 november samlar Malmö Universitet tillsammans med Säker Vatten och Boverket branschen, forskare och fastighetssektorn i ett seminarium. Syftet är att sätta fokus på hur man gemensamt kan minska smittspridningen av den livsfarliga bakterien legionella, som tyvärr fortsätter att öka.

Legionellabakterien orsakar legionärssjuka, som har upp till 20 procent dödlighet. Varje år rapporterar Folkhälsomyndigheten om 150-200 fall av legionärssjuka. Tyvärr ökar antalet legionellautbrott, vilket fått Säker Vatten, Boverket och Malmö universitet att samla branschen till ett seminarium i syfte att ge ett en överblick över läget i Sverige och Europa, men också att lyfta fram befintlig kunskap, samt undersöka möjligheter till nya forskningssamarbeten. Allt i syfte att minska antalet utbrott av legionella.

- Legionellabakterien trivs bäst när kallvattnet är för varmt, eller när varmvattnet är för kallt. Därför befarar vi att dagens energieffektiviseringar också kan öka förekomsten av legionella i varmvattenberedare. Det är därför mycket glädjande att Boverket, som just nu tar fram nya byggregler, och Malmö universitet vill lyfta legionellafrågan tillsammans med oss, säger Martin Brunnkvist, teknikansvarig hos branschorganisationen Säker Vatten, och en av talarna under seminariedagen.

Bland seminariedagens talare finns även representanter från Boverket, Folkhälsomyndigheten och Malmö universitet, KTH, RISE och Lunds universitet.

För fullständigt program och anmälan, klicka här
    Det går att delta i seminariet både fysiskt på plats och digitalt.