Projekteringsvägledning hjälpmedel för konsulter att följa branschens regler

Projekteringsvägledning hjälpmedel för konsulter att följa branschens regler

Nu presenteras den uppdaterade versionen av projekteringsvägledningen för Säker Vatteninstallation.
- Projekteringsvägledningen hjälper konsulterna att projektera på ett sätt så att branschens krav på säkra vatteninstallationer uppfylls, säger Fredrik Runius, teknikchef på Säker Vatten AB.

Konsultens projektering viktig

Vid ett bygge är många inblandade, något som kan orsaka problem om inte alla är insatta i vad som gäller. I dagsläget finns det över 16 000 montörer och arbetsledare utbildade i Branschregler Säker Vatteninstallation, många utav dem har dessutom hunnit gå om utbildningen sen reglerna uppdaterades vid årsskiftet. Det har emellertid visat sig att man inte alltid tar hänsyn till branschreglerna under planeringsstadiet, och att montörernas förutsättningar att uppfylla reglerna därför blivit lidande.

- Vi har haft de auktoriserade VVS-företagen i åtanke när vi tagit fram projekteringsvägledningen. Det är viktigt att de får möjlighet att utföra bra installationer, och då måste reglerna finnas med redan på projektstadiet, säger Fredrik Runius.

Vägledning utifrån AMA-krav

Vägledningen utgår ifrån AMA VVS & Kyl 09, som är ett vedertaget sätt att beskriva tekniska lösningar och konstruktioner. Projekteringsvägledningen innehåller krav från AMA tillsammans med utförligare förklarande bilder och texter från branschreglerna.

- Konsulterna kommer att få vägledningen utskickad till sig, men alla intresserade kan givetvis ladda ner den från vår hemsida, www.säkervatten.se, säger Fredrik Runius.

Hur säkra installationer ska se ut, finns beskrivet i branschreglerna Säker Vatteninstallation, vilka landets drygt 1230 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa. Reglerna och projekteringsvägledningen finns att ladda ned på www.säkervatten.se