Smittskyddsläkare tar krafttag mot legionella med hjälp av branschreglerna

Smittskyddsläkare tar krafttag mot legionella med hjälp av branschreglerna

Under hösten 2011 arrangerar Säker Vatten en mängd seminarier på olika orter runt om i Sverige. Medverkar gör smittskyddsläkare och försäkringsbolag, tillsammans med Säker Vatten. Målet är att sprida kunskap om hur legionellan kan stoppas.

- Människor ska inte behöva dö, eller bli sjuka av legionella i sina egna hem, inte när det finns metoder för att bygga bort problemet, säger Thomas Helmerson, VD på Säker Vatten AB.

Över 100 personer om året drabbas

Legionella är en bakterie som lever naturligt i vattensystem. Om bakterien får vara ifred kan bakterien under vissa temperaturförhållanden föröka sig kraftigt. Bakterien följer sedan med de mikroskopiskt små vattendropparna, aerosoler, och människor andas in dem. För äldre, eller de med redan nedsatt immunförsvar, kan sjukdomen vara livshotande.

Självklar del i branschreglerna

Legionellamotverkan har funnits med i branschregler Säker Vatteninstallation sedan de togs fram 2005. I reglerna ställer man bland annat krav på temperaturen i vattenledningarna, för att motverka legionellans tillväxt. Branschreglerna beskriver även hur man ska undvika stillastående vatten som skapar möjligheter för legionellabakterierna att växa till.

Seminarier för att sprida kunskap

Till höstens seminarier är en stor mängd intressenter inbjudna, kommuner och landsting, byggföretag med flera. Seminarierna genomförs på 13 olika platser runt om i landet under hösten. Anmäler sig gör man på www.säkervatten.se.

- Vi kommer belysa problematiken från så många håll som möjligt för deltagarna. Det finns otroligt mycket kompetens bland de inbjudna experterna, kan vi förmedla den vidare får vi möjligheter att bekämpa legionellan, säger Thomas Helmerson.

Hur säkra installationer ska se ut, finns beskrivet i branschreglerna Säker Vatteninstallation, vilka landets drygt 1230 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa. Reglerna och de auktoriserade företagen finner du på www.säkervatten.se