Stor risk för sönderfrysta vattenledningar – titta till sommarhuset nu!

Den senaste tidens iskyla kommer sannolikt innebära en kalldusch för många sommarstugeägare i form av sönderfrysta rör och vattenskador.

-Vattenskadorna upptäcks ofta i samband med att kylan släpper och rören spricker. Ett gott råd är att åka till stugan snarast och kontrollera att allt är som det ska, säger Thomas Lundgren, VD för branschorganisationen Säker Vatten.

De flesta som bor eller har hus i norra delen av landet vet hur huset ska vintersäkras på ett bra sätt. Man ser också till att alltid ha minst 15 grader varmt i villan när man reser på sportlov ifall att ett långvarigt el-avbrott skulle inträffa.
Men för dem som inte är vana vid att temperaturen når under minus-strecket är rutiner, isolering och värmehållning ofta annorlunda. Kanske slår man inte ens av vattnet under vintern eller har installerat en frostvakt.

-Det är viktigt att förebygga innan vintern. Ledningar ska inte vara monterade i ouppvärmda utrymmen eller där det finns risk för frysning. Men visst, en mild vinter kan en frostvakt fungera. Men en sådan vinter vi haft nu, men det är mer tveksamt en sådan vinter vi haft nu med snö och minusgrader i flera dygn i sträck även i södra Sverige, säger Thomas Lundgren.

Så länge minusgraderna håller i sig, händer inte så mycket i de frusna rören. Det är först när de tinar som rören riskerar att spricka sönder och vattnet därmed sprutar ut. Därför är det viktigt att se om sitt sommarhus snarast. Det är ingen rolig syn att komma till ett hus där vattnet läckt i dagar eller kanske till och med veckor.

När rören väl fryst sönder, är det inte så mycket man kan göra annat än att stänga av vattnet, se till att hålla huset varmt och kontakta ett auktoriserat VVS-företag för de åtgärder som behövs.

-Som alltid är det bättre att förebygga och tänka efter innan vattenskadan väl är ett faktum, säger Thomas Lundgren.

Så här kan du förebygga frysskador

• Stäng av vattnet och ordna med tillsyn om du reser bort eller stänger stugan för vintern.
  • Om du stängt av vattnet, öppna huvudvattenkranen försiktigt och lyssna efter susningar i rören. Det kan vara tecken på läckage.
  • Se till att temperaturen i huset inte understiger 15 grader i utrymmen där det finns vattenledningar.
  • Tilläggsisolera utrymmen med rörledningar.