Stora Legionelladagen 25 januari: - Myndigheter och organisationer tar krafttag mot den livsfarliga bakterien

Elpriserna har gjort att många sänkt temperaturen i varmvattenberedarna, vilket fått legionellabakterien att växa till och sprida sig. Både myndigheter och branschorganisationer har gått ut och varnat för farorna och flera drabbade vittnar om svårigheterna att bli av med legionella när bakterien väl vuxit till i vattensystemet.

Under Stora Legionelladagen den 25 januari får publiken ta del av både fallbeskrivningar, hur man kan förebygga legionella och hur saneringar går till.

- Forskning och teknik för att minska spridningen av legionella går framåt, men inte tillräckligt fort. Genom att samla Sveriges kompetens kring legionella hoppas vi kunna sprida information och få i gång fler initiativ för att minska riskerna kring uppkomsten av legionellabakterier, säger Martin Brunnkvist, projektledare för Stora Legionelladagen och teknikansvarig hos branschorganisationen Säker Vatten.

Stora Legionelladagen går att följa både på plats på World Trade Center i Stockholm och digitalt via Zoom. Hela programmet och länk till anmälan, som behöver ske senast den 20 januari, hittar du på www.stoppalegionella.se

Vad är legionella?

Legionella är en bakterie som förekommer naturligt i vår miljö, bland annat i vattentäkter. Genom dricksvattnet kommer legionellabakterien in i fastigheters tappvattensystem. Där kan den förökas och i vissa fall orsaka legionärssjuka eller pontiacfeber. Tillväxten av bakterierna sker främst i temperaturintervallet mellan 20–45 °C. Därför är tappvattensystem, vattentankar, bubbelpooler, duschar, öppna kylsystem och vatten i ventilationssystem vanliga installationer där legionella växer till.

För mer information, kontakta:

Martin Brunnkvist, projektledare för Stora Legionelladagen, martin.brunnkvist@sakervatten.se