Stort intresse för digital legionellakonferens

Antalet fall av den dödliga bakterien legionella ökar, men man vet inte varför. Kanske var det därför som premiären av Stora Legionelladagen idag var så välbesökt. Ämnet är angeläget, konstaterade såväl arrangörerna Installatörsföretagen och Säker Vatten som talarna, som alla levererade nya rön och intressanta inspel för att stoppa legionella.

De allra flesta som drabbas av legionärssjuka, som orsakas av legionallabakterien, smittas i duschen. Men förmodligen utsätts många fler än de som blir sjuka för den dödliga bakterien. Därför är det viktigt att fokusera på hur smitthärdar kan undvikas.
Receptet för det är enligt talarna under Stora Legionelladagen skärpta regelverk, mer forskning, bättre produkter och bättre kontroller av såväl temperaturer som bakterietillväxt. Eller som Säker Vattens VD Thomas Lundgren sammanfattade; det ska vara lätt att göra rätt.

Talarna på Stora Legionelladagen var eniga om att legionella alltid kommer att finnas, därför behöver man fokusera på åtgärder för att bygga bort bakterietillväxten. Exakt hur det ska göras, lyfte bland andra Madeleine Olander, Regeringskansliet, som berättade om innehållet i EU:s dricksvattendirektiv och Madeleine Hjortsberg, Boverket, som redogjorde för de regler som finns idag och hur man arbetar framåt för att bygga bort legionellatillväxt.

Under dagen levererades också mycket spännande forskning från KTH och Rise, som testat hur rörtjocklekar och isolering påverkar legionellatillväxt, respektive om storleken på varmvattenberedaren spelar någon roll för legionellatillväxt.

Dagen avrundades med den senaste tekniken för att undvika legionella, vilket kan göras med till exempel UV-teknik och övervakning.

• -Det har varit en mycket faktaspäckad och innehållsrik dag som vi hoppas kunna genomföra igen – antingen heldigital eller med både publik och webb-tvsändning. Behovet av att lyfta legionellafrågan är stor, konstaterade Ola Månsson, VD för Installatörsföretagen.

Årets konferens filmades av UR och finns inom kort tillgänglig via UR Play. Dagen kommer också att sändas i Kunskapskanalen. Presentationerna från dagen kommer att läggas upp på www.stoppalegionella.se

Om legionella:

Legionella är en bakterie som förekommer naturligt i vår miljö, bland annat i vattentäkter. Genom dricksvattnet kommer legionellabakterien in i fastigheters tappvattensystem. Där kan legionellabakterien förökas och i vissa fall orsaka legionärssjuka eller pontiacfeber. Tillväxten av bakterierna sker främst i temperaturintervallet mellan 20–45 °C. Därför är tappvattensystem, vattentankar, bubbelpooler, duschar, öppna kylsystem och vatten i ventilationssystem vanliga installationer där legionella växer till.