Vattensäkra köket inför semestern

Flest vattenskador sker i köket, ändå ägnas minimalt med tid åt att vattensäkra köket, både i samband med renovering och semester. För handen på hjärtat – har du någon gång vattensäkrat köket innan du åkt på sommarsemester?
- Köket och framför allt läckage från diskmaskin, kyl och frys, toppar idag statistiken för vattenskador i svenska hem, säger Thomas Helmerson, verksamhetsledare för Vattenskadecentrum, som varje år ger ut Vattenskaderapporten som omfattar statistik från drygt 40 000 inrapporterade vattenskador till försäkringsbolagen.

Här får du några enkla råd som på bara några få minuter kan innebära att du slipper en dyr och tråkig vattenskada efter semestern.

• Kör aldrig diskmaskinen när du inte är hemma eller inne i huset. Det kan vara frestande att sätta på maskinen innan de sista väskorna packas i bilen – det är ju så skönt att veta att diskmaskinen är ren när vi kommer hem. Men OM det blir en läcka medan du är borta, så hinner skadan bli stor.
    • Stäng av den lilla vattenkranen som förser diskmaskinen med vatten. Det ligger alltid ett tryck i kranen, vilket innebär en risk. Stäng av kranen när du inte använder diskmaskinen.
    • Kontrollera så att ingenting täpper till avrinningshålet i kylen. Det är lätt hänt att plast från förpackningar eller lösa grönsaker faller ner i hålet och täpper till. Effekten blir ett läckage från kylen. Det är en av de vanligaste orsakerna till vattenskador vid kyl och frys.
    • Var noga med att stänga kyl och frys ordentligt innan du åker hemifrån. Det är lätt hänt att en dörr till kyl eller frys blir stående lite på glänt i samband med att matvaror packas och slängs. Med en extra koll innan avfärd blir hemkomsten betydligt trevligare!

Över 30 procent av alla vattenskador sker i kök, och antalet fortsätter att öka. Det gör att branschorganisationer, försäkringsbolag och tillverkare krokat arm i ett gemensamt projekt – Köket – för att komma till rätta med problemet. Ett 70-tal aktörer ingår i projektet, som pågår till 2024. Projektet kommer bland annat att verifiera vissa produkters funktion och kvalitet, se över provmetoder för till exempel vattentäta skikt, vatten- och avloppsansluten utrustning såsom ismaskiner, kaffemaskiner, diskmaskiner samt läckagebrytare och läckagelarm med tillhörande sensorer.

Läs mer om Vattenskadecentrum och ladda ner Vattenskaderapporten via www.vattenskadecentrum.se