Varje år user Glinder årets klänning 2022! Valet i år faller på en rosa klänning med fina prickar med praktiska fickor

Årets klänning 2022

Årets klänning har utsetts av Glinder 2022

Varje år sedan starten 2007 har GLINDER utsett årets klänning, det var från början mest en intern vadslagning om vad som skulle bli den mest efterfrågade färgen och modellen. Nu gör vi åter detta och har sedan 2019 komunicerat detta till allmänheten. Designer Veronika Sehlstedt tycker det är en kul och utmanande att varje år utse vad hon är övertygad kommer att bli årets klänning.

Varför en rosa klänning?

Valet på den rosa retro och 50 talsklänningen beror på att Veronika är övertygad om att man vill se "ljuset i tunneln", den rosa färgen symboliserar nämligen, omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek. Det är viktiga ingridienser efter pandemin. Att kriget skulle bryta ut var inte med i planeringen. Men färgvalet och dess betydelse blir ännu mera aktuellt i samband med det.

Audrey Hepburn var insprationen

Veronika kallar modellen för en Audrey modell, men nu fick hon även med dom berömda och praktiska fickorna. Audrey Hepburn använde mestadels ärmlösa klänningar under 1950 talet. Efterfrågan med insydda fickor har ökat lavinartat sedan mobiltelefonerna ska vara med vart man än går säger Veronika. Vidare så är klänningen ärmlös med små detaljer fram vid bystpartiet. Jag tror att Audrey Hepburn själv skulle bli imponerad av denna klänning avslutar Veronika. Audrey Hepburn var en brittisk skådespelare född 1929 och som dog 1993 som hade sin storhetstid under 1950 talets.