Hur kan man som kille leva 100% retro och bara är 24 år? Här återger GLINDER historian om Samuel som lever som man gjorde på 1940 talet!

Är Samuel 24 år född i fel tidsålder?

Är Samuel, 24 år född i fel tidsålder?

Samuel Lindblad från Lidköping är född på 90 talet, han är 24 år och lever retro och vintage till 100%! Hans klädsel, bilen och att kliva in i pojkrummet är som att gå rakt tillbaka till 1940 talet. Här återger GLINDER 24 årige Samuels Lindblads lite annorlunda livsstil i jämförelse med andra 24 åringar.

Hur fick du upp ögonen för retro?
Samuel fick upp ögonen för retro och Vintage när han började ta efter sin Fars intresse för bilar. Och då speciellt Mercedes från 1970-talet och bakåt. Sedan såg han filmen Gudfadern och lade märke till de snygga kostymerna och började intressera sig för mer kläder från 1940-talet. Samuel upptäckte en helt ny värld minst sagt. Hans största förebild var sin Farfar, Som alltid hade fina kostymbyxor och en fin skjorta på sig. Skulle han träffa Samuel och hans familj, eller handla. Då bytte han alltid om till ÄNNU finare kläder berättar Samuel. Alltid välvårdad. Han var Samuels första bästa vän utöver sina föräldrar. Han var mycket med honom och såg hur han precis som sina föräldrar, Förde sig, betedde sig bland folk osv. Så mycket tog han fasta på och följde efter. Far-Far var min bästa inspirationskälla.

Vad inspirerar dig mest inom retrostilen?
Det som inspirerar den 24 år unga herrn inom 1940-talet är flera, det är helheten med Kläderna, Musiken, Kvalitén och formerna på allt som gjordes även möbler och radioapparater osv. Det är så häftigt på något vis det ger liv och inte minst glädje. Men samtidigt att så mycket var handgjord, Man kunde sin grej och var duktig på det. Det var bättre förr helt enkelt ler Samuel.

Kommer du alltid att leva retro?

Framtiden ser väl så ut som för många andra, han ska försöka flytta till ett mindre hus på landet och möblera det Vintage förhoppningsvis. Det hade varit suveränt att hitta en flickvän som gillar Vintage och även klär sig så. Men sedan är de ju inte ett måste. Att man verkligen älskar varandra och förstår varandras intressen är ju väl grunden i det hela för att få det att fungera på ett bra sätt.

Du har sökt länge efter kärleken utan att någon nappat? Gentlemän borde vara attraktiva?
Hade man varit Gentleman på 40-talet kanske saken hade varit annorlunda. Han vet inte vad de beror på. Men som sagt, att se "annorlunda" ut är kanske inte alltid så attraktivt mumlar han. De syns ju väl att kostymerna är annorlunda om man jämför med dagens "kostymer". Men såklart vissa finner det nog attraktivt och intressant, Samuel själv gillar att han har ett intresse som han brinner så starkt för. Men så kan flera vara osäkra och kanske inte tar kontakt. De finns alla möjliga scenarier varför inte kärleken har kommit så det är ju ganska omöjligt o sätta fingret på de hela, avslutar Samuel på den generade frågan.

Vad säger andra personer i din omgivning som du möter?
Andra personer han möter ler ofta, Många brukar tycka att han är väldigt stilig och påminner om deras far/farfar när de var unga, vissa kommer fram när han står vid bilen och ger honom komplimanger som att hela ''ekipaget'' är så matchande och stiligt. Det är roligt med att man blir uppmärksammad för det man verkligen gillar och tycker om.

Inspirerar du andra att leva retro?

Via sitt Instagram och Facebook konto försöker han inspirera andra att ”våga” klä sig ''annorlunda'' vad nu är Normalt i dagens samhälle frågar sig Samuel? Och då o då kan han få en liten kommentar eller meddelande där de skriver att de uppskattar o se att han ser ut som han gör varje dag och varje minut. Och de blir inspirerade att våga göra samma sak. Det är viktigt för Samuel att kunna få inspirera andra som kanske inte har den stöttningen han själv hade i början av sina föräldrar att våga börja se ut som han gör. Han nämner att dom inte kommer att ånga sig! Tvärt om, en ny känsla öppnar sig lovar Samuel

Hörs några kritiska röster om din stil?
Nu har han så mycket skinn på näsan så bryr sig inte om andra längre. När andra vill gå ut i mjukisbyxor eller trasiga jeans, ja då vill Samuel gå ut i Fina kostymbyxor, skjorta o slips. Han får lika mycket gjort trots att han har på sig de kläderna avslutar han.

Intervjun gjord av Morgan Sehlstedt Grundare av Retromodeföretaget GLINDER
www.glinder.se