Säröhus Hotell nomineras till Miljöpriset 2018

Säröhus Hotell, Konferens & SPA är nominerade till Kungsbacka kommuns Miljöpris 2018. Varje år nomineras företag eller privatpersoner som är innovativa och väljer att satsa på hållbarhet.
– Vi är ett exempel på att det är lönsamt att investera klimatsmart. Många tror att det är dyrare att miljöanpassa verksamheten, men jag kan intyga att det är en lönsam investering, både för klimatet och företaget, säger Torgny Berntsson, VD och ägare av Säröhus Hotell, Konferens & SPA.

Under flera års tid har det varit hotellets ambition att driva en miljövänlig verksamhet. Enligt Parisavtalet ska Sverige år 2040 drivas av 100 procent förnybar el. Säröhus Hotell valde att infria det målet 40 år tidigare och blev redan år 2000 en fossilfri anläggning.

Priset inom miljö- och hållbarhetsarbetet delas ut till vinnaren under Skördefesten på Tjolöholms slott den 5 oktober.
– Vi har sedan starten 1976 jobbat aktivt med vårt miljöarbete. För mig är det viktigt då jag vill kunna se mina barnbarnsbarn i ögonen och veta att jag har gjort det jag kan för miljön och för dem, säger Torgny Berntsson.

Kungsbacka kommun vill genom Miljöpriset lyfta fram innovativa företag, organisationer eller privatpersoner som satsar på hållbara lösningar som gynnar miljön. Säröhus Hotell har genomfört en rad hållbara projekt genom åren.
– Värme och varmvatten är de stora energislukarna i en sån här anläggning så vi bestämde oss för att använda oss av pellets. Vi har även certifierad vind-el från Varbergs energi och jobbar just nu med ett vindkraftsprojekt och laddningsstationer för elbilar, för att bara nämna några exempel, berättar Torgny Berntsson.

Ta hand om medmänniskor
Miljöarbetet är en av drivkrafterna bakom Säröhus Hotell, men likaså att komma nära sina medmänniskor.
– Jag kommer egentligen från byggbranschen och jobbade på ett företag med hundra anställda fram tills 1975. Då insåg jag att jag ville arbeta med något som gjorde att jag kom närmare människor, min förkärlek till att göra det gott för andra har drivit hotellet i 42 år, avslutar Torgny Berntsson.

Läs hela nomineringen i dokumentet nedan.

• Kungsbacka