Lena Holgersson älskar sin perenner och odlar en mångfald av olika sorter på sin och maken Mats gård Lackalänga i Skåne.  Foto Lotten Lundgren
Lena Holgersson älskar sin perenner och odlar en mångfald av olika sorter på sin och maken Mats gård Lackalänga i Skåne. Foto Lotten Lundgren

Planteringstips från Lena på Lackalänga

Lackalänga Trädgård ligger i Furulund, norr om Lund. Där odlar Lena Holgersson tillsammans med sin man Mats perenner i långa banor. Här finns prydnadsgräs, ormbunkar, blomväxter och kryddväxter, inte mindre än 450 olika sorter. Perenner är fleråriga örtartade växter som vissnar ner på vintern och börjar växa igen på våren.

Lena var den som drev idén med en perennaplantskola för 18 år sedan och de startade med 10 000 plantor första året och har sedan ökat till 700 000 plantor, och ökningen av skett successivt i takt med att man hunnit med. Nu ärde ett riktigt familjeföretag när även de två sönerna arbetar aktiva i företaget. Lackalänga trädgård har öppet för allmänheten två helger på våren och två helger på hösten. I övrigt säljer de till plantskolor och olika garden centers.

När ska man plantera perennerna?
– Man kan plantera hela året, säger Lena. Förutsatt att man har möjlighet att vattna. Om man inte kan vattna är det bättre att satsa på vår- eller höstplantering. Men det är viktigt att inte plantera för sent på hösten. Gör man det måste man ändå bevattna på våren, eftersom plantan inte hunnit etablera sig. Men huvudbudskapet från Lena är tydligt: det är inte så noga. “Är plantan bra och ordentligt rotad så ska det inte vara några problem”.

Lenas favoriter
– Favoriterna avlöser varandra under säsongen, säger Lena. Det är lätt att tycka bäst om den som är finast för tillfället. Men här kommer några tips:

Gräs: vårälväxing. Ett tåligt gräs som klarar soligt, torrt, blåsigt och salt. Den är helt unik och blommor tidigt tidigt på våren med svarta ax.

Ormbunke: lurvbräken. Den är fin, helt enkelt. Likaså bronsbräken, men den är lite känsligare.

Blomväxter: skogsaster. Den blir översållad med vita små blommor på hösten, från augusti eller så.

Mitt i sommaren tycker hon bäst om stenkyndel, Calaminta nepeta. Den är ljusare och mer gracil än sin namne Nepeta. Den doftar också gott när man rör vid den och bin och humlor älskar den.

På våren är hon svag för tovsippa. Den frösår sig lätt, vilket kan vara både en fördel och en nackdel.

En robust härlig marktäckare är annars Waldstenia, en grön och ganska läderartad tuffing. Den blommor med gula blommor men slutar blomma efter några år, vilket är bra om man hör till de som inte gillar gult.

Kryddväxter: origanum vulgare ‘compactum’ är en variant av vanlig oregano. Den sprider sig inte såsom den vanliga oreganon (så man slipper ha den som ogräs), har bra smak och blir bara 25-30 cm hög. Pollinatörer och fjärilar älskar den. En annan oregano, sorten ‘Herrenhausen’, är årets perenn 2019. Den är ännu mer blomrik.