Nyhet -

SAFER sprider livräddande kunskap på den årliga Trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand

Den årliga trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand den 4-5 september är en viktig del i Sveriges framgångsrika trafiksäkerhetsarbete. I år har SAFER Trafiksäkerhetscentrum flera inslag i programmet där senaste forskningen och kunskapen delas och förs vidare.

MeBeSafe - Att omedvetet påverka trafikanter
Nudging kan påverka människors val, t.ex. av maträtt i restaurangen, men hur kan det användas inom trafiksäkerhet? SAFERs kompetensområdesledare MariAnne Karlsson kommer presentera MeBeSafe, som är ett projekt där olika nudginglösningar skall testas med syfte att ändra trafikanters beteende i några specifika trafiksituationer. Det handlar om att ”nudga”; att få förare och cyklister att välja lämplig en hastighet och att till exempel rikta uppmärksamheten åt rätt håll, på ett sätt som inte kräver medveten eftertanke. Seminariet belyser hur nudging kan vara en effektiv metod och vilka olika erfarenheter forskarna hittills dragit.

- Seminariet i Tylösand är inspirerande, och viktigt, säger Magnus Granström, SAFERs föreståndare. Att sprida kunskap är en av vår verksamhets hörnstenar och i Tylösand finns möjlighet till kreativa dialoger, kunskapsutbyte och diskussion om hur vi kan fortsätta att utveckla trafiksäkerheten i landet. Extra roligt är det att flera av SAFERs partners presenterar på seminariet. Jag ser fram emot inspirerande dagar.

Åtgärder för att med bättre informationsflöde rädda liv vid olyckor
Magnus Granström kommer att presentera hur en samverkansplattform som SAFER kan påskynda utvecklingen av teknik som kräver samarbete mellan olika aktörer i samhället. I dagens och framtidens system med allt fler uppkopplade individer och fordon skapas nya möjligheter till ökad trafiksäkerhet genom att kunna detektera, hantera och varna för trafikincidenter, t.ex. olyckor, djur på vägen eller sjukdomsfall. Magnus berättar mer:
- Detta kräver djup samverkan mellan aktörer. Öppna gränssnitt och väl specificerade krav på kommunikationssystem och information underlättar för riskvarningar i realtid, ökad precision i insatser, kvalitetssäkrad bedömning och som slutmål minska antalet döda och skadade i trafiken. På seminariet kommer vi visa hur detta kan göras i praktiken.

Trafikverket ger en statusrapport och förslag på åtgärder
Matteo Rizzi, Trafikverket, och medlem i SAFERs ledningsgrupp samt Maria Krafft, Måldirektör Trafikverket och styrelsemedlem i SAFER, ger en överblick över trafiksäkerhetsläget i Sverige 2017 och diskuterar hur ska vi kan nå våra trafiksäkerhetsmål. Prioriterade åtgärder presenteras och hur vi kan fokusera på kraftsamlingen till 2020. Nu är det mycket bråttom om vi ska ha en chans att nå nollvisionens mål. Hastighetsefterlevnad via upphandling, ledarskapets ansvar för näringslivets transporter och att påskynda introduktion av ny teknik som redan finns är åtgärder som har stor potential.

Många SAFER-partners presenterar
Flera representanter från andra SAFER-parter framträder på konferensen; bland annat Åsa Forsman på VTI som presenterar ett arbete med alkolås efter rattfylleri. Anna Anund, också VTI, visar forskning hur fordon med automatiserade funktioner kan veta hur föraren mår. Scania presenterar geofencingteknik. Folksams test för hur rostiga bilar påverkar säkerheten kommer också presenteras. Folksam, liksom TØI, presenterar forskning om elcyklars säkerhet.
Även Jan Hellåker från Drive Sweden är på plats och berättar om självkörande bilar. Drive Sweden är ett nationellt Strategiskt Innovationsprogram, för att tillsammans skapa framtidens mobilitet baserat på uppkopplade, självkörande och delade fordon.

Viktigast nationell trafiksäkerhetskonferens
Tylösandsseminariet, som arrangeras av MHF, är ett årligt trafiksäkerhetsseminarium. Första tillfället det arrangerades var 1957, så det har blivit en väletablerad tradition i Tylösand under höstarna. Under dessa år har seminariet utvecklats till att bli en viktig del av Sveriges framgångsrika trafiksäkerhetsarbete. Tylösandsseminariet vänder sig till alla som berörs av trafiksäkerhetsfrågor; politiker, forskare och andra aktörer. Tylösandsseminariet ger också många möjligheter till informella kontakter med nyckelpersoner inom trafikområdet.

Länk till programmet:

• Forskning