Smekab Citylife Hållbarhetsredovisning 2020

Smekab Citylife presenterar i år sin fjärde hållbarhetsrapport. Vi är stolta över att visa upp resultaten av vårt hållbarhetsarbete som sedan många år har högsta fokus och som genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Genom våra beslut, stora som små, kan vi göra skillnad.

Vi arbetar för att minimera utsläpp av växthusgaser, vi styr vår sponsring till verksamheter som faktiskt gynnar ungdomar och integration och vi nystar i leverantörskedjorna för att påverka produktflöden i en hållbar riktning.

Under 2019 tog vi beslut om att påbörja arbetet med att Svanenmärka våra produkter. Svanen är lika mycket en kvalitetsmärkning som en miljömärkning och ställer hårda krav på produktens funktion, innehåll samt tillverkning. Redan under 2020 har vi lyckats Svanenmärka hela vårt rörräckessortiment samt delar av vårt sortiment på cykelställ.

Det är inte bara produkter som har ett miljöavtryck. Transport av råvaror och komponenter till vår produktion och sedan transport av de färdiga produkterna från oss till våra kunder påverkar miljön. Transporterna står för cirka 22 procent av växthusgaserna globalt och det är av största vikt att vi fokuserar även på denna del av produktens flöde. Vi har därför gjort ett aktivt val att arbeta med en lokal leverantör som är en av de större aktörerna i branschen för att säkerställa att detta område får högsta hållbarhetsfokus.

Varje dag kan vi bli lite bättre. Det är vårt ständiga gnetande och vår stora vilja att förändra som gör att vi bidrar till samhällets förvandling mot de globala målen!

Vår hållbarhetsredovisning är inspirerad av den globala standarden GRI (Global Reporting Initiative) och avser kalenderåret 2020.

Läs Hållbarhetsredovisning 2020 här: https://www.smekabcitylife.se/om-oss/hallbarhet/