Lån utan UC – Alla långivare där du kan låna pengar utan UC

Safesite släpper rapporten: "Så fungerar lån utan UC"

För att jämföra lån utan UC, använd någon av länkarna nedan. Är du intresserad av mer information över hur det fungerar att låna pengar utan UC, vilka för- och nackdelar som finns med låntypen och vad olika krediter kostar, skrolla lite längre ner i rapporten.

Länkar:

Alla långivare som erbjuder lån utan UC -->

Långivare som använder Bisnode för kreditupplysning -->

Långivare som använder Creditsafe för kreditkontroll -->

Vad är ett lån utan UC?

Ett lån utan UC är ett sätt att låna pengar utan att din kreditvärdighet hos UC försämras när du ska ansöka om ett större lån. Det innebär att din kreditvärdighet förblir intakt och dina möjligheter till att ta ett större lån längre ökar ökar. Vad lån utan UC inte betyder är att det inte sker någon kreditupplysning alls. Långivarna använder istället alternativa kreditupplysningstjänster.

Anledningen till att man väljer att låna utan UC är att varje enstaka UC-förfrågan påverkar kreditvärdigheten negativt. Många kreditprövningar hos UC är en signal till långivarna att du söker lån ofta och de ser detta som ett riskbeteende hos dig. Särskilt om du har upplysningar som är yngre än 30 dagar.

Hur fungerar snabblån utan UC?

Med något enstaka undantag är snabblån den enda typ av lån som går att få utan UC. Med ett snabblån, eller smslån som det också kallas, kan du låna från 1 000 kr och upp till 30 000 kr utan UC.

Istället för UC tar långivarna sin kreditupplysning hos alternativa kreditupplysningsföretag som Creditsafe, Bisnode eller Safenode. Dessa rapporterar inte in till UC att du fått en kreditupplysning, men däremot händer det att långivaren rapporterar in dit lån till UC, när du fått det beviljat.

En ansökan tar några minuter och flera långivare har automatisk handläggning, vilket innebär att du kan se pengarna på ditt konto inom 15 minuter efter ansökan har beviljats.

Fördelarna med ett snabblån utan UC

• Din kreditvärdighet hos UC påverkas ej.
    • Låga krav för att låna.
    • Snabba utbetalningar.
    • Det går att låna med svag kreditvärdighet.

Nackdelar med att låna utan UC

• Lånen har ofta hög ränta och kort återbetalningstid.
    • Det är lätt att hamna i överskuldsättning då kraven är låga.

Exempel på 15 långivare som lånar ut pengar utan UC

Här nedan ser du 15 exempel på de långivare som erbjuder lån utan UC upp till 50 000 kr.

Klara Lån (Både Creditsafe och Bisnode)

Hos Klara Lån kan du ansöka om lån från 2 000 kronor upp till 150 000 kronor. Lånet betalas tillbaka på 1 – 10 år. Upp till 30 000 kr kontaktar de enbart långivare som gör kreditupplysning hos Bisnode eller Creditsafe. På belopp däröver görs kreditprövningen hos UC.

För att kunna söka hos Klara Lån ska du vara 18 år gammal, ha en inkomst på minst 100 000 kr per år, bosatt och skriven i Sverige samt vara skuldfri hos Kronofogden.

Med en ansökan och endast en UC (för belopp över 30 000) ansöker du hos ett flertal banker och långivare samtidigt.

• Typ av företag: Låneförmedlare
    • Lånebelopp: 2 000 – 150 000 kr
    •  Lån utan UC: Ja, upp till 30 000 kr, använder
    • Utbetalning: Varierar mellan långivare
    • Ränta: 6,8 – 39,5 %
    • Effektiv ränta: 8,57 – 289 %
    • Accepterar anmärkning: Ja, upp till 6 st. om de är äldre än 6 månader
    • Verksam sedan: 2016
    • Institutnummer hos FI: 44055

Ränteexempel: Om du lånar 30 000 kr till 26,05% årsränta med en återbetalningstid på 24 månader. Så behöver du göra 24 avbetalningar på 1617kr. En effektiv ränta på 29,4% (0kr i uppläggnings-och aviavgift) ger en total återbetalning på 38 808kr givet att avbetalningsplanen följs.

Lumify (Creditsafe)

Lumify erbjuder en kontokredit utan UC på mellan 2 000 kronor och upp till 10 000 kronor. Återkommande kunder kan utöka krediten till 20 000 kronor. Kreditupplysningen görs hos Creditsafe. Lumify handlägger ansökningar automatiskt och kan betala ut krediten dygnet runt alla dagar i veckan. Du betalar bara för det belopp du tar ut.

Grundläggande krav för att låna: Över 18 år, svenskt personnummer och skriven i Sverige, svenskt mobilnummer och genomgå en sedvanlig kreditprövning. Lumify accepterar inte betalningsanmärkningar eller skuld hos kronofogden.

• Lånebelopp: 2 000 – 20 000 kr
    • Ränta: 39,5 %
    • Effektiv ränta: 165,41 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 695 kr, Förlängningsavgift 695 kr, aviavgift 60 kr/mån.
    • Verksam sedan: 2013
    • Institutnummer hos FI: 44057 (Luma Finans AB)

Ränteexempel: Om du lånar 5 000 kr till 39,5% årsränta med en återbetalningstid på 6 månader. Så behöver du göra 6 avbetalningar (929,57 kr, 1 381,57 kr, 1 344,65 kr, 1 307,74 kr, 1 270,83 kr samt 1 233,91 kr). En effektiv ränta på 125,59% (685kr i uppläggningsavgift, 360kr i aviavgifter och 685kr i förlängningsavgifter) ger en total återbetalning på 7 468,27kr givet att avbetalningsplanen följs.

Loanstep (Bisnode)

Hos Loanstep kan du låna 3 000 kr, 5 000 kr, 15 000 kr eller 25 000 kronor. Återbetalningstiden är från 5 – 24 månader. För beloppen 3 000 och 5 000 kr kan du låna kostnadsfritt i 14 dagar, därefter tillkommer ränta och avgifter för hela perioden. Kreditupplysning sker hos Bisnode.

Loanstep handlägger din ansökan manuellt under kontorstider och kan betala ut samma dag om du ansöker före kl. 12.00 en helgfri vardag.

För att ansöka om lån ska du vara 18 år och ha en inkomst om minst 150 000 kr per år. Du ska ha svenskt personnummer och vara bosatt i Sverige. Du får inte ha en aktiv skuld hos kronofogden.

• Lånebelopp: 2 000 – 25 000 kr
    • Utbetalning: Samma dag helgfri vardag vid ansökan före 12.00
    • Ränta: 15,4 – 38,4 %
    • Effektiv ränta: 0 – över 1 000 %
    • Fasta avgifter: Aviavgifter 60 kr/mån
    • Accepterar anmärkning: Ja, 1.
    • Verksam sedan: 2013
    • Institutnummer hos FI: 45599 (SBL Finans AB)

Ränteexempel: Om du lånar 5 500 kr till 38,4% årsränta med en återbetalningstid på 5 månader. Så behöver du göra 5 avbetalningar (cirka 1 792kr)). En effektiv ränta på 1 051% (3 000 kr i kreditförmedlingsavgift, 60kr i aviavgifter per avi och 685kr i förlängningsavgifter) ger en total återbetalning på 8 839kr givet att avbetalningsplanen följs.

Ferratum (Creditsafe)

Ferratum erbjuder en kontokredit på mellan 1 000 kr och 45 000 kr. Återbetalningstiden är från 1 månad och upp till 5 år, beroende på vilket belopp du utnyttjar. Ferratum tar kreditupplysningen via Creditsafe.

Ferratum är en långivare som handlägger alla ansökningar med automatik. Därför kan du få lånet utbetalt dygnet runt, alla dagar i veckan.

Grundkraven för att låna är att du ska vara 21 år fyllda och ha en deklarerad inkomst på minst 24 000 kr. Du ska vara folkbokförd i Sverige. Upp till 6 betalningsanmärkningar men inte skuld hos kronofogden.

• Lånebelopp: 1 000 kr – 45 000 kr
    • Ränta: 39,6 %
    • Effektiv ränta: 47,64 %
    • Accepterar anmärkning: Ja upp till 6 st. äldre än 6 månader
    • Verksam sedan: 2014
    • Institutnummer hos FI: 36115

Ränteexempel: Om du lånar 10 000 kr till 39,6% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. Så behöver du göra 12 avbetalningar på 1 012kr per månad. En effektiv ränta på 47,64% (0kr i uppläggnings- och aviavgift) ger en total återbetalning på 8 839kr givet att avbetalningsplanen följs.

Mobillån (Bisnode)

Hos Mobillån kan du söka en flexibel kontokredit på 1 000 – 30 000 kronor. Återbetalningstiden på krediten är 1 – 72 månader beroende på utnyttjat belopp. Lånet är utan UC då Mobillån tar kreditupplysningen hos Bisnode. Du betalar bara för det belopp du utnyttjar.

Hos Mobillån hanterar man låneansökningar under öppettider, som är vardagar, kvällar och helger. Lånet kan betalas ut direkt till din bank under deras öppettider.

För att kunna låna hos Mobillån ska du vara minst 20 år, varit folkbokförd i Sverige i minst 3 år samt ha en taxerad inkomst på minst 150 000 kronor. Betalningsanmärkningar eller kronofogdeskulder accepteras inte.

• Utbetalning: Direktutbetalning under öppettider
    • Effektiv ränta: 55 – 377 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 295 kr, aviavgift 35 kr/mån
    • Verksam sedan: 2012
    • Institutnummer hos FI: 44007 (Tryggkredit Stockholm AB)

Ränteexempel: Om du lånar 10 000 kr till 39% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. Så behöver du göra 12 avbetalningar på 1 095kr per månad. En effektiv ränta på 65,83% ger en total återbetalning på 12 979kr givet att avbetalningsplanen följs.

Everyday+ (Bisnode)

Everyday + erbjuder en flexibel kontokredit på mellan 1 000 kr och 25 000 kronor. Du betalar av i din egen takt och endast för det belopp du har utnyttjat. Återbetalningstid 1 – 72 månader. Everyday + tar sin kreditupplysning hos Bisnode.

Din ansökan handläggs manuellt under kontorets öppettider, vilket innebär vardagar plus helger mellan 10.00 och 14.00. Du kan få ditt lån utbetalt direkt även under helger på kontorets öppettider.

Lånekraven hos Everyday + är att du ska ha fyllt 20 år och ha en svensk deklarerad inkomst på minst 120 000 kr. Du ska också ha ett svenskt bankkonto och personligt mobiltelefonnummer och e-postadress. Inga anmärkningar eller skuld hos kronofogden.

• Lånebelopp: 1 000 – 25 000 kr
    • Lån utan UC: Ja, använder Bisnode
    • Utbetalning: direkt under kontorets öppettider
    • Effektiv ränta: 51,4 % - över 1 000 %
    • Fasta avgifter: Uppläggningsavgift 395 kr, uttagsavgift 50 kr, aviavgift 39 kr/månad
    • Verksam sedan: 2007
    • Institutnummer hos FI: 44036(OPR Finance AB)

Ränteexempel: Om du lånar 3 000 kr till 39% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. En effektiv ränta på 47,64% (395 kr i uppläggningsavgift, uttagsavgift 50 kr och administrationsavgift på 39 kr) ger en total återbetalning på 4 654 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Extralånet (Bisnode)

Hos Extralånet kan du låna mellan 10 000 kr och 50 000 kronor i form av ett privatlån. Hör kan du även samla gamla smålån till ett enda och få ner månadskostnaden. Återbetalningstiden varierar mellan 1 och 10 år beroende på vilken månadskostnad du väljer. Extralånet tar sin upplysning hos Bisnode.

Lånet betalas ut direkt efter att din ansökan är beviljad och pengarna syns på ditt konto efter 1 – 2 bankdagar.

För att bli beviljad lån hos Extralånet ska du vara mellan 18 och 70 år och ha en inkomst på minst 12 500 kr per månad efter skatt. Du ska ha ett svenskt personnummer och vara skriven i landet. Extralånet accepterar betalningsanmärkningar men inte en aktiv skuld os kronofogden.

• Lånebelopp: 10 000 – 50 000 kr
    • Utbetalning: Omgående efter beviljad ansökan
    • Ränta: 24,95 %
    • Effektiv ränta: 28,01 %
    • Accepterar anmärkning: Ja
    • Verksam sedan: 2010
    • Institutnummer hos FI: 44054(Catalunia Capital AB)

Ränteexempel: Om du lånar 20 000 kr till 24,95% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. effektiv ränta på 28,01% ger en total återbetalning på 22 805 kr ink avgifter givet att avbetalningsplanen följs.

Monara (Bisnode)

Hos Monara kan du ansöka om en så kallad buffertkredit på mellan 1 000 kr och 30 000 kr. Återbetalningstiden varierar mellan 1 och 36 månader. Monara tar ingen UC utan använder istället Bisnode för kreditprövningen.

Monara har en helautomatiserad process vilket innebär att du ansöka och få lånet beviljat på några minuter oavsett tid på dygnet. Lånet betalas ut med direktutbetalning, och hos storbankerna kan du ha pengarna på kontot efter 5 minuter.

Grundkraven för att låna: Du ska vara mellan 20 och 65 år gammal, vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt bankkonto. Monara accepterar inte betalningsanmärkningar eller skuld hos kronofogden.

• Utbetalning: Direktutbetalning dygnet runt till storbankerna
    • Ränta: 26,5 %
    • Effektiv ränta: 29,97 %
    • Verksam sedan: 2018
    • Institutnummer hos FI: 44097(BSA Finance AB)

Ränteexempel: Om du lånar 10 000 kr till 26,5% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. Så behöver du göra 12 avbetalningar på 958 kr per månad. En effektiv ränta på 29,97% ger en total återbetalning på 11 493 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Fairlo (Bisnode)

Fairlos produkt kallas Vardagskrediten och är en flexibel kontokredit på mellan 2 000 kr och 50 000 kr. Lånet har en flexibel återbetalning på 1 – 72 månader. Minsta uttagsbelopp är 500 kr och du betalar endast för det belopp du utnyttjar. Kreditprövningen sker hos Bisnode.

Hos Fairlo handlägger man alltid din ansökan automatiskt vilket gör att du kan få din ansökan beviljad dygnet runt, alla dagar i veckan. Till de största bankerna har du pengarna insatta senast nästkommande bankdag.

För att du ska få lånet beviljat ska du ha fyllt 18 år och tjäna minst 120 000 kr per år. Du ska vara skriven i Sverige och ha ett svenskt bankkonto och BankID. Du får inte ha pågående kronofogdeskuld, utmätningsförsök de senaste 3 åren eller ha en pågående skuldsanering.

• Lånebelopp: 2 000 – 50 000 kr
    • Ränta: 13,18 – 17,52 %
    • Effektiv ränta: 14 – 19 %
    • Verksam sedan: 2017
    • Institutnummer hos FI: 44088

Ränteexempel: Om du lånar 10 000 kr till 17,52% årsränta med en återbetalningstid på 36 månader. Så behöver du göra 36 avbetalningar på 362 kr per månad. En effektiv ränta på 19% ger en total återbetalning på 13 032 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Viaconto (Creditsafe)

Viaconto erbjuder en kontokredit på mellan 1 000 kr och 20 000 kr med en återbetalningstid på 1 – 32 månader. Det minsta belopp du kan ta ut är 1 000 kr och du betalar inte för mer än du utnyttjar. Viaconto tar sin kreditupplysning hos Creditsafe.

Viaconto hanterar alla ansökningar manuellt under kontorets öppettider. Om du får lånet beviljat innan kl. 13.30 på vardagar har du pengarna samma dag. I annat fall ser du pengarna på kontot inom 1 – 2 vardagar.

För att ansöka ska du vara minst 18 år och ha en deklarerad inkomst i Sverige. Du ska vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt bankkonto samt en egen mobil. Betalningsanmärkningar eller kronofogdeskulder accepteras ej.

• Lånebelopp: 1 000 – 20 000 kr
    • Utbetalning: Under öppettider
    • Ränta: 39,5 %
    • Effektiv ränta: 88,6 % - 8 238,6 %
    • Fasta avgifter: Administrationsavgift 380 kr per månad, aviavgift 45 kr per månad
    • Verksam sedan: 2011
    • Institutnummer hos FI: 44045

Ränteexempel: Om du lånar 8 000 kr till 39,5% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. En effektiv ränta på 220,73% ger en total återbetalning på 11 787 kr ink avgifter givet att avbetalningsplanen följs.

Brixo (Bisnode)

Brixo är ännu en i raden av långivare som valt att erbjuda en kontokredit istället för de traditionella snabblånen. Här kan du få en kredit mellan 3 000 kr och 30 000 kr med flexibel återbetalning på 1 – 48 månader. Minsta uttagbara belopp är 500 kronor. Lånekostnaden beräknas endast på det belopp du tagit ut. Kreditupplysning hos Bisnode.

Brixo sköter handläggningen av lån manuellt, vilket innebär att du får besked inom 24 timmar efter ansökan, under helgfria vardagar. Lånet betalas ut samma dag som det beviljas. Räkna med ca 1-2 bankdagar innan pengarna syns på ditt bankkonto.

Krav för att få låna: Du ska vara myndig och tjäna minst 150 000 kr per år. Dessutom ska du vara svensk medborgare och vara skriven här. BankID krävs för signering. Brixo godkänner betalningsanmärkningar men inte en aktiv skuld hos KFM.

• · Typ av företag: Långivare
    • · Lånebelopp: 3 000 – 30 000 kr
    • · Lån utan UC: Ja, använder Bisnode
    • · Utbetalning: Samma dag som lånet beviljas
    • · Ränta: 25,95 %
    • · Effektiv ränta: 29,27 %
    • · Fasta avgifter: 0 kr
    • · Verksam sedan: 2015
    • · Institutnummer hos FI: 44013

Ränteexempel: Om du lånar 20 000 kr till 25,95% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. En effektiv ränta på 29,3%, 12 avbetalningar på 1 910 kr ger en total återbetalning på 22 920 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Monetti (Bisnode)

Monetti erbjuder 2 olika lån, båda upp till 20 000 kr. Det ena är ett klassiskt snabblån medan det andra är en kontokredit som de kallar Flexilånet. Flexilånet har en återbetalningstid på 1 – 12 månader. Minsta belopp att ta ut är 2 000 kr – du betalar inte för mer än vad du utnyttjar. Monetti tar sin kreditupplysning hos Bisnode.

Monetti har manuell handläggning av alla låneansökningar. Det innebär att om du ansöker före 13.00 på en vardag gör de överföringen senare samma dag. I annat fall ser du pengarna nästkommande vardag.

För att ansöka om Flexilånet ska du vara 18 år och ha en deklarerad inkomst. Du ska också vara skriven i Sverige. Du får inte ha ett skuldsaldo hos kronofogden.

• Lånebelopp: 3 000 – 20 000 kr
    • Utan UC: Ja, använder Bisnode
    • Utbetalning: Samma dag om lånet beviljas före 13.00
    • Effektiv ränta: 58 – 1 135 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 350 kr, aviavgift 45 kr, uttagsavgift 50 kr
    • Institutnummer hos FI: 47705

Ränteexempel: Om du lånar 15 000 kr till 39% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. En effektiv ränta på 53,2% (uttagsavgift på 50 kr och en administrationsavgift på 15 kr) ger en total återbetalning på 21 032 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Daypay (Creditsafe)

Hos Daypay kan du ansöka om ett smslån utan UC på mellan 1 000 kr och 10 000 kr, samt ett Pluslån på 11 000 – 20 000 kr. Beroende på hur mycket du lånar är återbetalningstiden 1 – 3 månader (pluslånet 1 – 5 år). Daypay har kreditprövning hos UC på belopp över 10 000 kronor, annars använder de Creditsafe.

Hos Daypay har man automatisk beviljan/avslag på ansökningar. Däremot sker utbetalningen manuellt under kontorets öppettider. Om utbetalningen sker senast 14.00 har du pengarna på banken samma dag, annars nästkommande vardag.

För att få lån hos Daypay krävs att du är minst 20 år gammal, ärt skriven i Sverige och har en inkomst på 50 000 – 150 000 kr per år (beroende på hur mycket du vill låna). Du kan få lån med anmärkning men inte om du har ett aktivt skuldsaldo.

• Lånebelopp: 1 000 – 20 000 kr
    • Lån utan UC: Ja, Daypay använder Creditsafe för lån upp till 10 000 kr
    • Utbetalning: Samma dag som lånet beviljas
    • Effektiv ränta: 69,95 – 4 568, 91 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 276 kr, aviavgifter 59 kr
    • Accepterar anmärkning: Ja
    • Verksam sedan: 2014
    • Institutnummer hos FI: 44006(Ambrion Finans AB)

Ränteexempel: Om du lånar 5 000 kr till 39% årsränta med en återbetalningstid på 60 dagar. En effektiv ränta på 126,45% (276 kr i uppläggningsavgift och aviavgifter på 59 kr) ger en total återbetalning på 5 719 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Smspengar (Creditsafe)

Smspengar erbjuder en flexibel kontokredit på mellan 1 000 och 30 000 kr. Återbetalningstiden sträcker sig från 1 månad och upp till 5 år, beroende på hur mycket du lånar. Du betalar endast för utnyttjat belopp. Smspengar tar sin kreditupplysning hos Creditsafe.

Smspengar handlägger din ansökan under kontorstid, vardagar och helger. Så snart din ansökan är beviljad betalas lånet ut. Pengarna kan ses på ditt konto senast nästa vardag.

Grundkraven för att låna hos Smspengar är att du ska ha fyllt 28 år, ha en deklarerad inkomst och vara bosatt och skriven i Sverige sedan minst 2 år. Du ska ha ett svenskt bankkonto, personligt mobilnummer och en personlig e-postadress. Du bör ha BankID. Inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo.

• Utbetalning: Omgående efter beviljad ansökan
    • Ränta: 39,8 %
    • Effektiv ränta: 53,12 – 84,23 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 280 kr, uttagsavgift 95 kr, aviavgift 45 kr/mån
    • Verksam sedan: 2012
    • Institutnummer hos FI: 44085

Ränteexempel: Om du lånar 15 000 kr till 39,8% årsränta med en återbetalningstid på 12 månader. En effektiv ränta på 58,91% (280 kr i uppläggningsavgift, uttagsavgift 95 kr och aviavgifter på 45 kr / månad) ger en total återbetalning på 21 430 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Saldo (Bisnode)

Saldo erbjuder ett mindre snabblån utan UC på 1 000 – 5 000 kronor. Återbetalningstiden är 1 – 3 månader beroende på belopp. Lånet är utan UC då Saldo tar kreditupplysningen hos Bisnode.

Hos Saldo har man en helt automatiserad handläggningsprocess, vilket innebär att du får lånet utbetalt snabbt. När lånet är beviljat, vilket kan gå på några minuter, betalas lånet ut direkt och du kan ha pengarna på kontot inom 5 minuter till de fem största bankerna. I annat fall har du pengarna på kontot nästa vardag.

Grundkraven för att få lån hos Saldo är att du ska vara 18 år gammal och ha en inkomst på minst 100 000 kr. Du ska ha svenskt personnummer och vara bosatt i Sverige. I vissa fall kan betalningsanmärkningar godkännas, men inte skulder till kronofogden.

• Lånebelopp: 1 000 – 5 000 kr
    • Utbetalning: Direktutbetalning
    • Effektiv ränta: 272 – 8 348 %
    • Fasta avgifter: Uppläggn.avg. 395 kr
    • Institutnummer hos FI: 44039

Ränteexempel: Om du lånar 5 000 kr till 39% årsränta med en återbetalningstid på 3 månader. En effektiv ränta på 133,5% (395 kr i uppläggningsavgift) ger en total återbetalning på 5 749 kr givet att avbetalningsplanen följs.

Sms-lån utan UC innebär inte lån utan kreditupplysning

Det är en vanlig missuppfattning att UC är detsamma som kreditupplysning och att ett lån utan UC innebär att man inte tar någon upplysning alls. Så är dock inte fallet. UC är i själva verket namnet på det största kreditupplysningsföretaget i Sverige.

Svensk lag säger att inga lån får beviljas utan att man gör en kreditprövning av den ansökande. Ett lån utan UC innebär att man tar upplysningen hos något av de andra företagen i Sverige som tillhandahåller samma tjänster.

Andra kreditupplysningsföretag i Sverige

UC, som tidigare hette Upplysningscentralen, är det mest anlitade kreditupplysningsföretaget i Sverige när det gäller lån. För bostadslån och andra lån över 30 000 kr används UC nästan uteslutande.

Vid sidan om UC finns de flera alternativa kreditupplysningsföretag. Dessa är de 3 mest anlitade:

• Bisnode erbjuder en mängd olika tjänster till företag, vid sidan om kreditprövningar. Några exempel är kundanalyser, marknadsföring och affärsdata.
    • Creditsafe är det företag som är mest anlitat när det gäller lån utan UC. Globalt sett är Creditsafe det största kreditupplysningsföretaget i världen. Deras huvudområden är kredit-, marknads- och affärsinformation.
    • Safenode hör till de nyare i branschen. De har dock funnits sedan början av 2000-talet och används av allt fler företag i lånebranschen.

Många förfrågningar till UC påverkar kreditvärdigheten

Varje gång du ansöker om lån, köper något på avbetalning eller skaffar ett abonnemang av något slag görs en kreditupplysning, ofta hos UC. Varje sådan förfrågan sparas i UC:s register i 12 månader. När du söker ett lån kan banker och långivare se hur många gånger du ansökt om lån det senaste året.

Antalet förfrågningar är en viktig faktor i den riskanalys som långivarna gör. Har du gjort många ansökningar under det gångna året anser långivarna att du har ett riskfyllt beteende och är benägen att ta lån ofta.

Störst påverkan har upplysningar som skett de senaste 30 dagarna. Det beror på att man i regel har 30 dagar på sig att acceptera ett eventuellt låneerbjudande. I långivarens ögon finns därmed en risk för att du ska ta två lån samtidigt.

Låneförmedlare som erbjuder lån utan upplysning via UC

Det finns ett stort antal låneförmedlare i Sverige. Sambla, Zmarta och Lendo hör till de mest kända och hör till de som är mest anlitade för lånejämförelser. Nästan alla låneförmedlare tar dock en UC när du ansöker om lån vid högre belopp.

Fördelen med en låneförmedlare är dock att du kan söka lån hos över 40 banker och långivare med en enda ansökan, och med bara en kreditupplysning hos UC. Undantaget är Klara lån som jämför snabblån utan UC.

Ett lån utan UC är ofta dyrare

När någon med svag kreditvärdighet behöver låna pengar är ofta lån utan UC det enda sättet att få ett lån beviljat. Faktum är att många långivare har specialiserat sig på att erbjuda mindre lån utan UC till personer med låg kreditvärdighet.

Problemet med att låna utan UC är att man i regel får mycket sämre villkor i form av högre ränta och fasta avgifter på lånet. Det är inte ovanligt med räntor på 39 % och uppläggningsavgifter på 400-500 kronor.

Anledningen till att långivarna tar ut höga räntor är att det är en högre risk att låna ut utan UC och att de vill kompensera risktagandet med att debitera en hög ränta.

Det är svårt att låna större belopp utan UC

Ett lån utan UC är med något enstaka undantag små lån under 30 000 kronor, även om det finns exempel på lån utan UC upp till 50 000 kr. Behöver man låna mer än så är det i regel hos UC man tar kreditupplysningen. Enkelt uttryckt kan man säga att privatlån och bolån alltid är med UC och att sms-lån är utan UC.

Anledningen till att man alltid tar UC på större belopp är att det är en lång återbetalningstid och därmed vill långivarna försäkra sig om att den sökande kan klara av att betala tillbaka lånet utan problem.

Ett undantag från detta är Wästgöta Finans, där du kan söka privatlån utan UC, upp till 300 000 kronor.

Utbetalningstid när du lånar pengar utan UC

Sms-lån kallas också ofta för snabblån, och det av en anledning. I regel går det mycket fortare att få lånet utbetalt än när du söker ett privatlån. Långivarna är medvetna om att små smslån utan UC ofta tas för att lösa en akut situation och därför har flera långivare system på plats för att snabba på hanteringen.

Vissa långivare handlägger alla ansökningar via ett datoriserat system som automatiskt gör en kreditprövning och beviljar lån utan UC. Systemet betalar också ut pengarna automatiskt så fort ansökan är beviljad, dygnet runt, och i bästa fall kan du se pengarna på kontot redan efter 15 minuter. Hos dessa långivare behöver du därmed inte ansöka under kontorets öppettider.

De flesta långivare har dock personal som handlägger lånen. Hos dessa kan du ändå få lånet utbetalt samma dag, så länge du skickar in din ansökan i god tid innan kontoret stänger.

Det viktiga i sammanhanget är att du och långivaren har konto i samma bank. Då sker överföringen i realtid. Du som inte har konto i samma bank som långivaren måste få lånet utbetalt före ca 13.00 för att få pengarna samma dag. I annat fall kommer betalningen in på ditt konto nästa vardag.

För vem passar ett snabblån utan UC?

Att låna utan UC har ofta ett klart samband med begreppet kreditvärdighet. En person som har många lån eller många UC-förfrågningar får i regel en sämre kreditvärdighet. I den situationen är det lättare att få ett lån där kreditupplysningen inte sker hos UC, då dessa inte rapporterar till Upplysningscentralen.

Det kan också vara ett omvänt förhållande. En person som har god kreditvärdighet hos UC kan välja att ta ett tillfälligt lån utan UC för att undvika att få för många förfrågningar.

Ett snabblån utan UC kan även passa för den som har råkat ut för en tillfällig situation som kräver en omedelbar åtgärd. Det kan till exempel röra sig om att ett kylskåp har gått sönder och man snabbt behöver ett litet lån för att köpa ett nytt.

Vanliga frågor

Går det att samla lån utan UC?

Ja, det går att samla lån i viss utsträckning. Om du har flera smålån och avbetalningskrediter kan det vara en god idé att ta ett nytt lån utan UC för att lösa de skulderna. Dock är det viktigt att noga jämföra långivare så att du får en bättre ränta på det nya lånet.

Accepterar långivare som tar kreditupplysning från andra företag betalningsanmärkningar?

Ja, det finns flera långivare som accepterar betalningsanmärkningar. Hur många du kan ha skiljer sig mellan långivarna – vissa accepterar 1 anmärkning medan det finns långivare som accepterar ända upp till 10 st. I regel får de inte vara yngre än 6 månader.

Källhänvisning

• lån utan uc