Internationalisering på agendan

Sahlgrenska Science Park arbetar mer och mer med internationalisering. Att inkubatorföretagen blir väl förberedda för att nå ut på en global marknad är viktigt, likaså samverkan med life science-intressenter från olika regioner.

- Vi håller på att etablera samarbeten med science parks i Indien och i Shanghai i Kina, dels för att locka hit företag, dels för att skapa goda förutsättningar på marknaden. En delegation från Indien har exempelvis redan visat intresse för att delta på årets Park Annual vilket vi ser fram emot, säger Gunilla Bökmark, VD, Sahlgrenska Science Park. Ett brett internationellt kontaktnät är till gagn för alla.

Skype har öppnat upp nya möjligheter för interaktiva möten med internationella kontakter. Inkubatorn har nyligen låtit flera bolag presentera sin verksamhet för danska COBIS (Copenhagen Bio Science Park) och amerikanska Nassau Guild (som arbetar med affärsöverföring). - Syftet är att ytterligare stärka möjligheterna för tillväxtbolagen som har fått mycket värdefull feedback, säger Erik Bengtsson, ansvarig för inkubatorn inom Sahlgrenska Science Park. Målet är att skapa bättre förutsättningar för tidiga projekt att framgångsrikt nå ut på en internationell marknad.

Text: Annika Åkervall