Nytt nordiskt samarbete om e-hälsa

Life science-industrin kan skapa massvis med nya jobb. E-hälsa är en starkt växande marknad och Sahlgrenska Science Park är självfallet mycket aktiva. Via ett nytt samarbete är det nu möjligt att testa nya innovationer i Norden.

Möjligheterna till förbättrad livskvalitet och kontroll kring den egna hälsan skapar nya behov, likaså effektivisering inom vård och omsorg. Idag är e-hälsa ett spännande tillväxtområde som spås kunna leda till tiotusentals nya jobb. Samtidigt ställs nya krav kring regulatoriska och etiska frågor, datahantering och personuppgifter etc. ”Vi fokuserar helt på life science och möter nu allt fler entreprenörer inom e-hälsa, där vi successivt har byggt upp kompetens och nätverk. När så är möjligt samverkar vi med olika experter – regionalt, nationellt och internationellt – för att få företag att växa”, säger Anders Persson, affärsrådgivare, Sahlgrenska Science Park.

I syfte att kunna erbjuda möjligheten att testa innovationer på en nordisk marknad samarbetar Sahlgrenska Science Park nu med många nordiska organisationer. I klustret finns viktiga aktörer såsom Teknopol/Mobile Heights och Lund Life Science, Oslo Medtech, COBIS, Delta och Copenhagen Capacity samt Oulu Business.