24 företag konkurrerar om eHealth Award 2017

24 företag konkurrerar om eHealth Award 2017

Den 25 april delar folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström ut priset till vinnaren med den mest innovativa lösningen eller produkten inom digital hälsa.

För första gången genomför Sahlgrenska Science Park, Vitalis, Cerner och Nordic Connected Health Star Track initiativet eHealth Award - en utmärkelse baserad på regeringens och SKL’s “Vision e-hälsa 2025”. Målet är att uppmärksamma innovationer inom digital hälsa som finns i Sverige idag, eftersom de kan bidra till effektivare och säkrare vårdprocesser och mer engagerade patienter.

Vinnaren utses den 25 april
Juryn väljer ut tre finalister som deltar på konferensen Vitalis i Göteborg i slutet av april. Vinnaren koras under invigningen och priset delas ut av Gabriel Wikström.

Vinnarbidraget ska vara en innovativ lösning eller produkt med påvisade fördelar för vårdgivare, patient eller organisation, som har haft slutanvändaren med i utvecklingen och som direkt påverkar bland annat patientengagemanget samt behandlings- och livskvaliteten.

- Det är roligt att se så mycket nytänkande kring arbetssätt och arbetsprocesser och det är fint att se att flera av dem fokuserar på både patienten som slutanvändare och på att effektivisera arbetsprocessen för vårdgivaren, säger Anette Falkenroth, jurymedlem och medicinsk informationsdirektör på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Många olika bidrag är med
Det har kommit in anmälningar till utmärkelsen från olika delar av landet.

- Inget företag har monopol på bra idéer och när vården ska moderniseras och rustas för framtiden i linje med Vision e-hälsa 2025 menar jag att samarbete och innovation går hand i hand. Därför är det viktigt för oss att genom detta initiativ lyfta fram den innovation som finns i Sverige idag, säger Steven Gallagher, jurymedlem och Vice President Business Development Europe i Cerner.

De 24 anmälda bidragen visar på att det finns gott om innovationer som kan bidra till att Sverige kan bli bäst i världen på att ta tillvara möjligheterna med eHälsa och därigenom nå visionen.