All time high för Park Annual 17/9

All time high för Park Annual 17/9

Anders Lönnbergs framtidsscenarion lockar. Brittiska life science-kontakter lockar. eHälsa lockar, inte minst via samarbetsprojektet Nordic Connected Health Star Track. Innovation och nätverk lockar alltid och till Park Annual´s stundande 10-årsjubileum är 420 personer anmälda (och ytterligare ett antal står på väntelista). Väl mött i Göteborg!

Sahlgrenska Science Park ingår numera i det nordiska samarbetsprojektet Nordic Connected Health Star Track (www.nordicstartrack.se). Göteborgsregionen ligger i framkant inom flera områden, inte minst imponerar satsningen på möjligheter via Gothia Forum. eHälsa är mer och mer i ropet och samverkan vägen framåt - till nytta för både patienten och samhället.

Under Park Annual får vi bland annat höra Marianne Lasson, Innovationsdirektör, Innovation Skåne, berätta mer om satsningen på eHälsa, entreprenörssamarbeten och aktiviteter inom Nordic Star Track, där exempelvis flera västsvenska företag nu ingår.

"eHälsa skapar jobb och vår vision är att ta en ledande position i världen. Att 50 företag med internationell och hög potential träffas regelbundet skapar viktiga synergier. Jag menar att det paradigmskifte vi kommer att se på hälsoområdet kan ge dubbelt så hög kvalitet för individen och halverad kostnad per patient för samhället", säger Marianne Larsson.

Under ett välbesökt eHälsomöte i Göteborg i veckan spred hon stor entusiasm till företagare. "Innovativa snabbväxare som når ut och växer internationellt är de som skapar jobbtillväxt i Sverige", berättar Marianne Larsson. Detta finns belagt i analyser och studier.

Marianne Larsson är grundare av Mobile Heights Business Center och Nordic Connected Health Star Track. Hon har tidigare arbetat internationellt inom bl a Tetra Pak och Alfa Laval. Dessutom har hon varit rådgivare åt IT-minister Anna-Karin Hatt och ingått i juryn för Uppfinnarna.

Inom Sahlgrenska Science Park har vi etablerat ett starkt nätverk av aktörer inom forskning och utveckling. Idag erbjuder vi små och medelstora företag coachning samt tillgång till ett brett nationellt och internationellt nätverk av kompetens, infrastruktur, industriella aktörer och hälso-sjukvårdsorganisationer samt projektfinansiering. eHälsoföretag i Norden kan kontakta oss för att ta del av Nordic Star Track-projektet, i syfte att snabbare och bättre nå ut på marknaden.

Flera av de företag som idag ingår i inkubatorn är verksamma inom eHälsa. Du träffar dem lättast på Park Annual – en del föreläser, övriga finns på plats i utställningen på plan 2.

V g notera i din anmälan på http://parkannual.se/sign-up/ att du är journalist eller hör av dig till Annika Åkervall, kommunikatör, Sahlgrenska Science Park, tel 0735-57 00 25. Välkommen!