Mat som Medicin

Kost och hälsa hör naturligt samman och intresset för egenvård fortsätter att öka. Samtidigt är Livsmedel för speciella medicinska ändamål ett relativt nytt begrepp.

För att öka kunskapen om kostbehandlingsområdet arrangeras Mat som Medicin - ett seminarium under Apoteksmässan 2011 - i samarbete mellan Svensk Egenvård, Calmino group, Prorsum Healthcare, Food & Health Concept Centre och Lantmännen. Moderator är Ingrid Atteryd, VD, Svensk Egenvård.

Datum: Onsdagen den 7 september 2011, kl 14.30-16.00

Plats: Apoteksmässan 2011, Kistamässan

Program: Mat som Medicin
Moderator:
Ingrid Atteryd, VD, Svensk Egenvård
Vad är skillnaden mellan ett kosttillskott och livsmedel för speciella medicinska ändamål?

Senia Johansson, vetenskaplig expert, farm dr, Svensk Egenvård
Vem har nytta av mat med dokumenterad medicinsk effekt?
Stefan Branth, överläkare Akademiska sjukhuset i Uppsala, med dr i invärtesmedicin.

Livsmedel för speciella medicinska ändamål förkortas vanligtvis FSMP (Food for special medicial purposes) och avser kostbehandling som är väl dokumenterad i kliniska studier, registrerad hos Livsmedelsverket och säljs via svenska apotek.

IBS (Irritable Bowel Syndrome) är ett område där kostbehandling visat mycket positiva resultat, Chrons sjukdom, ulcerös kolit och kolesterolsänkning är andra goda exempel.

Calmino group (Proibs) och Prorsum Healthcare (Betaglucare) är verksamma inom Sahlgrenska Science Park, där även Food & Health Concept Centre har sin bas. FHCC samarbetar med ledande forskningsmiljöer och företag inom livsmedelssektorn och erbjuder stöd för framtagning av livsmedel med verifierade hälsoeffekter.

Väl mött den 7 september!

Tobias Kisker
VD, Calmino group